13:24 گرينويچ - پنج شنبه 02 فوريه 2006
تهران، ارزانترين شهر در ميان شهرهای عمده جهان
در فهرستی که اخيرا از 130 شهر گران جهان منتشر شده، تهران در رديف آخر جای گرفته است.
در اين فهرست که توسط واحد اطلاعات اکونوميست (Economist Intelligence Unit) انتشار يافته، اسلو، پايتخت نروژ، گرانترين شهر جهان عنوان شده و در مقام اول قرار دارد.
در اين فهرست، توکيو دومين شهر گران، و ريکياويک، پايتخت ايسلند، در رده سوم است.
در گزارش واحد اطلاعات اکونوميست که اين فهرست در آن معرفی شده، آمده است: تهران در سال 1991 به دليل نرخ گذاری رسمی بيش از حد بالا برای ارز، گرانترين شهر و حتی بالاتر از توکيو قرار گرفته بود، ولی تغيير در ارزش گذاری ارز، تهران را به سرعت به قعر فهرست فرستاد که هنوز هم در آنجا قرار گرفته است.
اکنون در تهران، هزينه زندگی يک سوم نيويورک برآورد شده است که باعث شده ارزانترين شهر در ميان 130 شهر جهان باشد. طبق جدول واحد اطلاعات اکونوميست، شهرهايی مانند کراچی در پاکستان (رده 126)، دهلی نو در هند (رده 122) و دمشق در سوريه (رده 115) همگی گرانتر از تهران هستند.
در ميان ده شهر گران جهان، به جز دو شهر ژاپن، بقيه در اروپا قرار دارند. اکونوميست معقتد است که "اين موضوع نشان دهنده افزايش بسيار گسترده در هزينه های نسبی زندگی در اروپاست".
"جا به جايی توکيو (از مقام اول به دوم) کمی تعجب برانگيز است. در اين ميان مجموعه عواملی از جمله کاهش تدريجی ارزش ين و همچنين تورم پايين و تورم زدايی در اقتصاد ژاپن موثر بوده اند."
"نروژ، از سال 2004 رشد اقتصادی قابل توجهی داشته است و از جمله موارد قابل توجه، ميزان بالای اعتماد مصرف کنندگان، سرمايه گذاری انبوه و نرخ بهره پايين است."
گرانترين شهر آمريکا نيويورک است که در رديف 27 قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که هزينه کالا و خدمات در اين 130 شهر بر حسب دلار آمريکا با يکديگر مقايسه شده اند.
نظرات خود را برای ما بفرستيد. لطفا به خط و زبان فارسی و به طور فشرده بنويسيد.
نظريات شما
در زمانيکه خود مسئولان اعلام ميکنند بيش از ۶۰% مردم در تهران زير خط فقر زندگی ميکنند معلوم نيست بر چه مبنايی اين محاسبه انجام گرفته، تا جايی که من ميدانم در ايران مگر وزير يا مدير بسيار بالارتبه باشی تا بتوان زندگی کرد. بدون اغراق تقريبا تمامی کسانی را که من ميشناسم زندگيشان با کار دوم و حتی سوم، و وامهای بانکی ميگذرد. تازه آنهم با بدهيهای سنگين. شايد مبنای محاسبه اين آمار پوند و دلار بوده. همگان ميدانند حقوق يک کارمند عاليرتبه با تحصيلات ليسانس در تهران حداکثر ۳۵۰ دلار در ماه است. حقوق يک کارمند معمولی حدود ۱۱۰ دلار در ماه. حال خود قضاوت کنيد. آسمان - انگلستان
خوشحالم که می بينم يک شهر ايران يکی از ارزانترين شهرهای دنيا می باشد. اين باعث افتخار است و من هرگز در مورد اين آمار اطلاعی نداشتم. محمد علی - تهران
کاشکی متوسط درآمد شهروندان هم ميگرفتن بعد تقسيم بر اين قيمتها ميکردن اون فهرست جالبتر ميبود. محمد - تهران
توی اين رده بندی به اين توجهی نشده که درآمدی يک شخص در تهران به دلار آمريکا در بهترين حالتها چيزی حدود ۵۰۰ دلار در ماهه ولی تو شهرهای گرون دنيا مثل توکيو و ... فکر نميکنم که پايين ترين مشاغل هم درآمدی کمتر از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار داشته باشند که نشون دهنده ضعف اين رده بندی و مخدوش بودن نتايج اين رده بنديه به نظر من زندگی در تهران سخته و اين به دليل اينه که قدرت خريد مصرف کننده پايينه. آرش - تهران
تهران، ارزانترين شهر در ميان شهرهای عمده جهان
در فهرستی که اخيرا از 130 شهر گران جهان منتشر شده، تهران در رديف آخر جای گرفته است.
در اين فهرست که توسط واحد اطلاعات اکونوميست (Economist Intelligence Unit) انتشار يافته، اسلو، پايتخت نروژ، گرانترين شهر جهان عنوان شده و در مقام اول قرار دارد.
در اين فهرست، توکيو دومين شهر گران، و ريکياويک، پايتخت ايسلند، در رده سوم است.
در گزارش واحد اطلاعات اکونوميست که اين فهرست در آن معرفی شده، آمده است: تهران در سال 1991 به دليل نرخ گذاری رسمی بيش از حد بالا برای ارز، گرانترين شهر و حتی بالاتر از توکيو قرار گرفته بود، ولی تغيير در ارزش گذاری ارز، تهران را به سرعت به قعر فهرست فرستاد که هنوز هم در آنجا قرار گرفته است.
اکنون در تهران، هزينه زندگی يک سوم نيويورک برآورد شده است که باعث شده ارزانترين شهر در ميان 130 شهر جهان باشد. طبق جدول واحد اطلاعات اکونوميست، شهرهايی مانند کراچی در پاکستان (رده 126)، دهلی نو در هند (رده 122) و دمشق در سوريه (رده 115) همگی گرانتر از تهران هستند.
در ميان ده شهر گران جهان، به جز دو شهر ژاپن، بقيه در اروپا قرار دارند. اکونوميست معقتد است که "اين موضوع نشان دهنده افزايش بسيار گسترده در هزينه های نسبی زندگی در اروپاست".
"جا به جايی توکيو (از مقام اول به دوم) کمی تعجب برانگيز است. در اين ميان مجموعه عواملی از جمله کاهش تدريجی ارزش ين و همچنين تورم پايين و تورم زدايی در اقتصاد ژاپن موثر بوده اند."
"نروژ، از سال 2004 رشد اقتصادی قابل توجهی داشته است و از جمله موارد قابل توجه، ميزان بالای اعتماد مصرف کنندگان، سرمايه گذاری انبوه و نرخ بهره پايين است."
گرانترين شهر آمريکا نيويورک است که در رديف 27 قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که هزينه کالا و خدمات در اين 130 شهر بر حسب دلار آمريکا با يکديگر مقايسه شده اند.
نظرات خود را برای ما بفرستيد. لطفا به خط و زبان فارسی و به طور فشرده بنويسيد.
نظريات شما
در زمانيکه خود مسئولان اعلام ميکنند بيش از ۶۰% مردم در تهران زير خط فقر زندگی ميکنند معلوم نيست بر چه مبنايی اين محاسبه انجام گرفته، تا جايی که من ميدانم در ايران مگر وزير يا مدير بسيار بالارتبه باشی تا بتوان زندگی کرد. بدون اغراق تقريبا تمامی کسانی را که من ميشناسم زندگيشان با کار دوم و حتی سوم، و وامهای بانکی ميگذرد. تازه آنهم با بدهيهای سنگين. شايد مبنای محاسبه اين آمار پوند و دلار بوده. همگان ميدانند حقوق يک کارمند عاليرتبه با تحصيلات ليسانس در تهران حداکثر ۳۵۰ دلار در ماه است. حقوق يک کارمند معمولی حدود ۱۱۰ دلار در ماه. حال خود قضاوت کنيد. آسمان - انگلستان
خوشحالم که می بينم يک شهر ايران يکی از ارزانترين شهرهای دنيا می باشد. اين باعث افتخار است و من هرگز در مورد اين آمار اطلاعی نداشتم. محمد علی - تهران
کاشکی متوسط درآمد شهروندان هم ميگرفتن بعد تقسيم بر اين قيمتها ميکردن اون فهرست جالبتر ميبود. محمد - تهران
توی اين رده بندی به اين توجهی نشده که درآمدی يک شخص در تهران به دلار آمريکا در بهترين حالتها چيزی حدود ۵۰۰ دلار در ماهه ولی تو شهرهای گرون دنيا مثل توکيو و ... فکر نميکنم که پايين ترين مشاغل هم درآمدی کمتر از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار داشته باشند که نشون دهنده ضعف اين رده بندی و مخدوش بودن نتايج اين رده بنديه به نظر من زندگی در تهران سخته و اين به دليل اينه که قدرت خريد مصرف کننده پايينه. آرش - تهران
15:38 گرينويچ - سه شنبه 31 ژانويه 2006
هر ساعت يک شهروند تهرانی در آلودگی هوا مرده است
با گذشت يک ماه و نيم از فروکش کردن آلودگی شديد هوا، مدير طرح جامع آلودگی هوای تهران گفته است که آلودگی هوا در روزهای بحرانی در هر ساعت جان يک يک شهروند تهرانی را گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان فتح الله امی مدير طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران گفته است: سالانه بيش از ۵۰۰ گرم ذرات آلاينده معلق وارد بدن هر تهرانی می شود در حالی که بدن تنها توانايی پالايش ۲۳۰ گرم آلاينده را در سال دارد.
آقای امی توضيح بيشتری در باره تعداد مرگ و مير ناشی از آلودگی هوای تهران ارائه نداده ولی با توجه به طولانی شدن دوره و آلودگی شديد چند هفته ای تهران می توان حدس زد که چند نفر به خاطر آلودگی جان باخته اند.
بررسی انجام شده در باره مراجعات بيماران قلبی و تنفسی به اورژانس تهران در آذر ماه امسال نشان می دهد که تعداد بيماران قلبی نسبت به آذر ماه سال گذشته بيشتر از ۲۵ درصد و تعداد بيماران تنفسی ۱۰۰ درصد افزايش داشته است.
تعداد مرگ و مير نيز در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته بيشتر از ۲۸ درصد افزايش داشته است که برخی معتقدند بخشی از اين افزايش مرگ و مير ناشی از آلودگی هوا بوده است.
علت اصلی آلودگی هوای شهر تهران خودروها و موتور سيکلت های فرسوده است که برنامه های دولت تا کنون برای جمع آوری آنها با شکست مواجه شده است.
کمبود بودجه عامل شکست طرح جمع آوری خودروهای فرسوده و گاز سوز کردن خودروهای شهری بوده است.
به گفته آقای امی برای جمع آوری و جايگزينی مينی بوس های فرسوده بيش از ۱۴ ميليارد تومان بودجه در سال جاری در نظر گرفته شده بود که حدود هشت ميليارد تومان آن بايد از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزی و بقيه از سوی سازمان های دولتی ديگر تامين می شد اما سازمان های ديگر برای تامين اعتبار ۶ ميليارد تومان بقيه کوتاهی کرده اند و هنوز اعتبار آن تامين نشده است.
قرار بود در برنامه سوم و چهارم توسعه دو هزار دستگاه مينی بوس در شهر تهران گاز سوز شود اما به گفته آقای امی در طول سال گذشته تنها ۱۱۵ دستگاه مينی بوس جايگزين شده و تا پايان تير ماه سال آينده نيز ۵۰۰ دستگاه مينی بوس از رده خارج خواهد شد.
آلودگی موتورهای سيکلت های چهار زمانه نيز بسيار بالاست و در برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده ۴۰ هزار موتور سيکلت دو زمانه جايگزين موتورسيکلت های چهار زمانه می شود.
بر اساس اين طرح تاکنون ۱۰ هزار موتور سيکلت دو زمانه جايگزين موتور سيکلت های چهار زمانه شده و پيش بينی می شود در سه سال آينده اين برنامه به طور کامل اجرا شود.
عامل مرگ و مير
اما منبع عمده آلوده کننده هوای تهران و ديگر شهرهای کشور خودروهای فرسوده است و تقريبا نيمی از شش ميليون خودرويی که در خيابان ها تردد می کنند فرسوده هستند و برنامه جمع آوری آنها پس از گذشت نزديک به چهار سال از آغاز اجرای برنامه هيچ پيشرفتی نداشته است.
فاطمه واعظ جوادی رئيس سازمان حفاظت محيط زيست طرح خروج خودروهای فرسوده را شکست خورده دانسته و گفته اين طرح مجددا بازنگری شده و بودجه لازم برای سال آينده فراهم شده است.
برنامه از رده خارج کردن خودروها چهار سال پيش آغاز شده اما تاکنون تنها نزديک به ۲۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است.
بر اساس برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده بايد ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال جاری از رده خارج شود اما آمار نشان می دهد که در ده ماه اول تنها ۹ هزار دستگاه از رده خارج شده است.
مشکل اصلی طرح از رده خارج کردن خودرو کمبود منابع مالی است و اکثر کسانی که اين خودروهای فرسوده را در اختيار دارند امکان خريد خودروهای نو را ندارند.
به همين دليل دولت برای اجرای اين طرح در سال آينده يک هزار ميليارد تومان تسهيلات جديد پيش بينی کرده و اميدوار است با اين تسهيلات و همکاری شرکت های خودروسازی ۲۵۰ هزار خودرو در سال آينده از رده خارج شود.
دولت پيش بينی کرده در سال آينده به دارندگان خودروهای فرسوده يک و نيم ميليون تومان تخفيف و بين سه تا پنج ميليون تومان وام خريد خودرو با بهره کم بدهد.
علاوه بر اين دولت سعی دارد شرکت های خودروسازی داخلی را ملزم کند در ازای توليد هر پنج خودرو داخلی يک خودرو و شرکت های واردکننده خودرو نيز به ازای واردات هر خودرو به ارزش ۱۰ هزار دلار يک خودرو را از رده خارج کنند.
اين طرح هنوز به تصويب نرسيده است اما مسئولان اجرای طرح سعی دارند دولت را به تصويب آن متقاعد کنند.
مراکزی هم در شهرهای مشهد، اصفهان، قم، کرج و قائمشهر در دست راه اندازی است تا خودروهای از رده خارج را جمع آوری و اسقاط کنند.
روند کند از رده خارج کردن خودروها نشان می دهد که تهرانی ها در سال های آينده نيز بايد آلودگی شديد هوا را تحمل کنند هر چند مشخص نيست که اين آلودگی جان چند نفر را خواهد گرفت.
محدويت طرح ترافيکی که برای مهار آلودگی شديد هوا يک ماه و نيم پيش وضع شده بود هنوز ادامه دارد اما به نظر می رسد اين محدويت ها نمی تواند مرهمی بر اين زخم کهنه ای باشد که از پی سال ها ايجاد شده است.
هر ساعت يک شهروند تهرانی در آلودگی هوا مرده است
با گذشت يک ماه و نيم از فروکش کردن آلودگی شديد هوا، مدير طرح جامع آلودگی هوای تهران گفته است که آلودگی هوا در روزهای بحرانی در هر ساعت جان يک يک شهروند تهرانی را گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان فتح الله امی مدير طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران گفته است: سالانه بيش از ۵۰۰ گرم ذرات آلاينده معلق وارد بدن هر تهرانی می شود در حالی که بدن تنها توانايی پالايش ۲۳۰ گرم آلاينده را در سال دارد.
آقای امی توضيح بيشتری در باره تعداد مرگ و مير ناشی از آلودگی هوای تهران ارائه نداده ولی با توجه به طولانی شدن دوره و آلودگی شديد چند هفته ای تهران می توان حدس زد که چند نفر به خاطر آلودگی جان باخته اند.
بررسی انجام شده در باره مراجعات بيماران قلبی و تنفسی به اورژانس تهران در آذر ماه امسال نشان می دهد که تعداد بيماران قلبی نسبت به آذر ماه سال گذشته بيشتر از ۲۵ درصد و تعداد بيماران تنفسی ۱۰۰ درصد افزايش داشته است.
تعداد مرگ و مير نيز در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته بيشتر از ۲۸ درصد افزايش داشته است که برخی معتقدند بخشی از اين افزايش مرگ و مير ناشی از آلودگی هوا بوده است.
علت اصلی آلودگی هوای شهر تهران خودروها و موتور سيکلت های فرسوده است که برنامه های دولت تا کنون برای جمع آوری آنها با شکست مواجه شده است.
کمبود بودجه عامل شکست طرح جمع آوری خودروهای فرسوده و گاز سوز کردن خودروهای شهری بوده است.
به گفته آقای امی برای جمع آوری و جايگزينی مينی بوس های فرسوده بيش از ۱۴ ميليارد تومان بودجه در سال جاری در نظر گرفته شده بود که حدود هشت ميليارد تومان آن بايد از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزی و بقيه از سوی سازمان های دولتی ديگر تامين می شد اما سازمان های ديگر برای تامين اعتبار ۶ ميليارد تومان بقيه کوتاهی کرده اند و هنوز اعتبار آن تامين نشده است.
قرار بود در برنامه سوم و چهارم توسعه دو هزار دستگاه مينی بوس در شهر تهران گاز سوز شود اما به گفته آقای امی در طول سال گذشته تنها ۱۱۵ دستگاه مينی بوس جايگزين شده و تا پايان تير ماه سال آينده نيز ۵۰۰ دستگاه مينی بوس از رده خارج خواهد شد.
آلودگی موتورهای سيکلت های چهار زمانه نيز بسيار بالاست و در برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده ۴۰ هزار موتور سيکلت دو زمانه جايگزين موتورسيکلت های چهار زمانه می شود.
بر اساس اين طرح تاکنون ۱۰ هزار موتور سيکلت دو زمانه جايگزين موتور سيکلت های چهار زمانه شده و پيش بينی می شود در سه سال آينده اين برنامه به طور کامل اجرا شود.
عامل مرگ و مير
اما منبع عمده آلوده کننده هوای تهران و ديگر شهرهای کشور خودروهای فرسوده است و تقريبا نيمی از شش ميليون خودرويی که در خيابان ها تردد می کنند فرسوده هستند و برنامه جمع آوری آنها پس از گذشت نزديک به چهار سال از آغاز اجرای برنامه هيچ پيشرفتی نداشته است.
فاطمه واعظ جوادی رئيس سازمان حفاظت محيط زيست طرح خروج خودروهای فرسوده را شکست خورده دانسته و گفته اين طرح مجددا بازنگری شده و بودجه لازم برای سال آينده فراهم شده است.
برنامه از رده خارج کردن خودروها چهار سال پيش آغاز شده اما تاکنون تنها نزديک به ۲۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است.
بر اساس برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده بايد ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال جاری از رده خارج شود اما آمار نشان می دهد که در ده ماه اول تنها ۹ هزار دستگاه از رده خارج شده است.
مشکل اصلی طرح از رده خارج کردن خودرو کمبود منابع مالی است و اکثر کسانی که اين خودروهای فرسوده را در اختيار دارند امکان خريد خودروهای نو را ندارند.
به همين دليل دولت برای اجرای اين طرح در سال آينده يک هزار ميليارد تومان تسهيلات جديد پيش بينی کرده و اميدوار است با اين تسهيلات و همکاری شرکت های خودروسازی ۲۵۰ هزار خودرو در سال آينده از رده خارج شود.
دولت پيش بينی کرده در سال آينده به دارندگان خودروهای فرسوده يک و نيم ميليون تومان تخفيف و بين سه تا پنج ميليون تومان وام خريد خودرو با بهره کم بدهد.
علاوه بر اين دولت سعی دارد شرکت های خودروسازی داخلی را ملزم کند در ازای توليد هر پنج خودرو داخلی يک خودرو و شرکت های واردکننده خودرو نيز به ازای واردات هر خودرو به ارزش ۱۰ هزار دلار يک خودرو را از رده خارج کنند.
اين طرح هنوز به تصويب نرسيده است اما مسئولان اجرای طرح سعی دارند دولت را به تصويب آن متقاعد کنند.
مراکزی هم در شهرهای مشهد، اصفهان، قم، کرج و قائمشهر در دست راه اندازی است تا خودروهای از رده خارج را جمع آوری و اسقاط کنند.
روند کند از رده خارج کردن خودروها نشان می دهد که تهرانی ها در سال های آينده نيز بايد آلودگی شديد هوا را تحمل کنند هر چند مشخص نيست که اين آلودگی جان چند نفر را خواهد گرفت.
محدويت طرح ترافيکی که برای مهار آلودگی شديد هوا يک ماه و نيم پيش وضع شده بود هنوز ادامه دارد اما به نظر می رسد اين محدويت ها نمی تواند مرهمی بر اين زخم کهنه ای باشد که از پی سال ها ايجاد شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر