۱۴ بهمن ۱۳۸۴

بحران هسته ای 4




16:34 گرينويچ - پنج شنبه 02 فوريه 2006
پايان نخستين روز نشست شورای حکام بدون تصميم گيری درباره ايران
اعضای شورای حکام آژانس بين المللی اتمی به نخستين روز نشست فوق العاده خود پايان دادند بدون اينکه در مورد ارجاع يا عدم ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد تصميم بگيرند.
ادامه اين جلسه که در مقر آژانس در وين پايتخت اتريش برقرار است به جمعه سوم فوريه (چهاردهم بهمن) موکول شده است.
دستور کار نشست، تصميم گيری پيش نويس قطعنامه ای است که طی آن از شورای حکام خواسته شده به رئيس آژانس مأموريت دهد گزارشی درباره آن بخش از فعاليت اتمی ايران که ممکن است جنبه تسليحاتی داشته باشد به شورای امنيت عرضه کند.
اين درخواست را پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل همراه با آلمان که از دولتهای درگير در مناقشه اتمی با ايران است مطرح کرده اند.
گزارش مهرنوش ابراهيمی را بشنويد
پيش از پايان نشست شورای حکام، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران يادداشتی برای محمد برادعی، رئيس آژانس فرستاد و طی آن هشدار داد که اگر در اين نشست تصميم به ارجاع کشورش به شورای امنيت گرفته شود، دولت جمهوری اسلامی "چاره ای نخواهد داشت" جز اينکه کليه همکاريهای داوطلبانه خود با آژانس را متوقف کند.
پنهانکاری ايران و پيامدهای آن، گفتگو با منصور فرهنگ استاد روابط بين الملل در آمريکا - برنامه جام جهان نما
آن گونه که در اين يادداشت آمده، در صورت ارجاع ايران به شورای امنيت، نظارت بازرسان آژانس بر فعاليت اتمی اين کشور محدود خواهد شد و کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم که ايران به صورت داوطلبانه متوقف کرده است بی هيچ محدوديتی از سرگرفته خواهد شد.
اين در حالی است که پيش از انتشار متن يادداشت آقای لاريجانی، محمد برادعی تصريح کرده بود دولتهايی که به دنبال ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيتند، اين را کاملاً روشن ساخته اند که در اين مرحله و يقيناً تا پيش از زمانی که او گزارش خود را در ماه مارس به شورای امنيت بدهد قرار نيست از اين شورا خواسته شود اقدامی (همچون تحريم) عليه ايران اتخاذ کند، بلکه اين دولتها صرفاً به دنبال حل مناقشه از راه ديپلماسی اند و می خواهند علاوه بر فرستادن پيامی واضح به ايران باب فرصت را به روی اين کشور باز بگذارند.
وی در حاشيه نشست شورای حکام به خبرنگاران گفته بود مناقشه ای را که در مورد فعاليت اتمی ايران جريان دارد نبايد خطر جدی به شمار آورد و شرايط کنونی در قبال فعاليت اتمی ايران را نبايد مرحله بحرانی قلمداد کرد و هدف از نشست فوق العاده شورای حکام اين است که ايران را وادارد تا پيش از تاريخ ششم مارس (پانزدهم اسفند) آينده که او قرار است گزارش دوره ای خود را در مورد فعاليت اتمی ايران عرضه کند، گامهايی برای حل مناقشه اتمی بردارد.
10:13 گرينويچ - پنج شنبه 02 فوريه 2006
بيانيه اجلاس لندن
به گزارش سايت اينترنتی آژانس بين المللی انرژی اتمی، در پايان اجلاس وزيران خارجه چين، فرانسه، آلمان، روسيه، بريتانيا و ايالات متحده که روز 30 ژانويه در لندن برگزار شد، جک استرا، وزير خارجه بريتانيا، بيانيه مشترک اجلاس را به شرح زير انتشار داد:
"وزيران خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس لندن بر تعهد نسبت به پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) و عزم خود برای جلوگيری از گسترش تسليحات هسته ای تاکيد نهادند؛ اظهار داشتند در نگرانی نسبت به برنامه هسته ای ايران سهيم هستند؛ توافق کردند که يک دوره طولانی اعتماد سازی از سوی ايران ضرورت دارد؛ از ايران خواستند تا تعليق فعاليتهای مرتبط با غنی سازی از جمله تحقيق و توسعه در اين زمينه را به طور کامل به اجرا بگذارد؛ توافق کردند که جلسه فوق العاده شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در هفته جاری بايد تصميم اين اجلاس در مورد اقداماتی که انتظار دارد ايران به آنها دست بزند همراه با تمام قطعنامه های آژانس بين المللی در ارتباط با اين موضوع را به شورای امنيت گزارش دهد؛ توافق کردند که شورای امنيت تا ارايه گزارش مدير کل آژانس بين المللی به جلسه شورای حکام در ماه مارس که شامل گزارشی در زمينه اجرای قطعنامه اجلاس ماه فوريه شورا و قطعنامه های اجلاس ماه مارس (از سوی ايران) نيز خواهد بود در مورد اقدام در زمينه تحکيم روند اجرای اختيارات آژانس تصميم گيری نکند؛ و بر عزم خود بر ادامه تلاش برای يک راه حل ديپلماتيک برای مساله ايران تاکيد نهادند."
برادعی: مناقشه هسته ای ايران در حد بحران نيست
در حالی که شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی برای تصميم گيری در مورد ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد به شور نشسته است، محمد برادعی رئيس آژانس اعلام کرده مناقشه ای را که در مورد فعاليت اتمی ايران جريان دارد نبايد خطر جدی به شمار آورد و شرايط کنونی در قبال فعاليت اتمی ايران را نبايد مرحله بحرانی قلمداد کرد.
وی در حاشيه نشست شورای حکام به خبرنگاران گفت که ايران هنوز برای جلب اعتماد جامعه جهانی به فعاليت اتمی خود فرصت دارد و هدف از اين نشست نيز اين است که ايران را وادارد تا پيش از تاريخ ششم مارس (پانزدهم اسفند) آينده که او قرار است گزارش دوره ای خود را در مورد فعاليت اتمی ايران عرضه کند، گامهايی برای حل مناقشه بردارد.
آقای برادعی گفت: "آنچه ما در حال رسيدن به آن هستيم مرحله ای جدی است، نه وضعيتی بحرانی، موضوع بر سر جلب اعتماد است، نه خطر جدی و قريب الوقوع".
وی تصريح کرد که حتی دولتهايی که به دنبال ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيتند، اين را کاملاً روشن ساخته اند که در اين مرحله و يقيناً تا پيش از زمانی که او گزارش خود را در ماه مارس به شورای امنيت بدهد قرار نيست از اين شورا خواسته شود اقدامی (همچون تحريم) عليه ايران اتخاذ کند، بلکه اين دولتها صرفاً به دنبال حل مناقشه از راه ديپلماسی اند و می خواهند علاوه بر فرستادن پيامی واضح به ايران باب فرصت را به روی اين کشور باز بگذارند.
"پيام واضح" اين دولتها به ايران به گفته آقای برادعی اين است که ايران بايد تدابيری برای جلب اعتماد پيشه کند.
وی در عين حال به ايران هشدار داد که ازسرگيری تحقيقات روی غنی سازی اورانيوم در اين کشور اقدامی نيست که کمکی به جلب اعتماد جامعه جهانی کند.
15:35 گرينويچ - پنج شنبه 02 فوريه 2006
يادداشت هشدارآميز لاريجانی به برادعی
همزمان با نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی برای تصميم گيری در مورد ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی اين کشور يادداشتی برای محمد برادعی، رئيس آژانس فرستاده و طی آن هشدار داده که اگر در اين نشست تصميم به ارجاع کشورش به شورای امنيت گرفته شود، دولت جمهوری اسلامی "چاره ای نخواهد داشت" جز اينکه کليه همکاريهای داوطلبانه خود با آژانس را متوقف کند.
آن گونه که در اين يادداشت آمده، در صورت ارجاع ايران به شورای امنيت، نظارت بازرسان آژانس بر فعاليت اتمی اين کشور محدود خواهد شد و کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم که ايران به صورت داوطلبانه متوقف کرده است بی هيچ محدوديتی از سرگرفته خواهد شد.
پيش از انتشار متن يادداشت آقای لاريجانی، محمد برادعی رئيس آژانس اعلام کرده بود مناقشه ای را که در مورد فعاليت اتمی ايران جريان دارد نبايد خطر جدی به شمار آورد و شرايط کنونی در قبال فعاليت اتمی ايران را نبايد مرحله بحرانی قلمداد کرد.
وی در حاشيه نشست شورای حکام به خبرنگاران گفته بود ايران هنوز برای جلب اعتماد جامعه جهانی به فعاليت اتمی خود فرصت دارد و هدف از اين نشست نيز اين است که ايران را وادارد تا پيش از تاريخ ششم مارس (پانزدهم اسفند) آينده که او قرار است گزارش دوره ای خود را در مورد فعاليت اتمی ايران عرضه کند، گامهايی برای حل مناقشه بردارد.
وی تصريح کرده بود که حتی دولتهايی که به دنبال ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيتند، اين را کاملاً روشن ساخته اند که در اين مرحله و يقيناً تا پيش از زمانی که او گزارش خود را در ماه مارس به شورای امنيت بدهد قرار نيست از اين شورا خواسته شود اقدامی (همچون تحريم) عليه ايران اتخاذ کند، بلکه اين دولتها صرفاً به دنبال حل مناقشه از راه ديپلماسی اند و می خواهند علاوه بر فرستادن پيامی واضح به ايران باب فرصت را به روی اين کشور باز بگذارند

13:25 گرينويچ - پنج شنبه 02 فوريه 2006
جاناتان مارکوس خبرنگار بی بی سی در امور ديپلماتيک
منافع اقتصادی يا خطر مسابقه تسليحاتی اتمی در منطقه
يک رشته تماس های فشرده ديپلماتيک به تهيه پيش نويسی برای قطعنامه ای منجر شده که امروز، پنجشنبه سيزدهم بهمن، در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار می گيرد.
هدف از برگزاری اين جلسه، اعمال فشار بيشتر به ايران برای کنار گذاشتن بخش هايی از فعاليت های بحث انگيز اتمی خود است.
نشستی شبانه، تهديد به ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيت و شتاب ديپلماتهای روسی و چينی به سوی تهران.
چنين به نظر می آيد که ماجرای تلاشهای آمريکا و اروپا برای مهار بلندپروازيهای اتمی ايران شايد به نقطه عطفی رسيده باشد.
اما شايد واقعيت قدری متفاوت باشد. اساس ديپلماسی اروپا در طول اين بحران طولانی، حفظ اجماع نظر و بخصوص حفظ روسيه و چين در روند مذاکرات بوده است.
اين مرحله از اين ماجرای پرپيچ و خم نيز از اين نظر متفاوت نبوده است.
پيش نويس قطعنامه پيش روی آژانس بين المللی انرژی اتمی از مدير کل می خواهد مشکلات مربوط به تن دادن ايران به خواسته های آژانس برای شفافيت بيشتر در مورد فعاليتهای اتمی اش "گزارش" کند.
اما مشکل برخورد با ايران برای آژانس باقی می ماند. در حقيقت در راستای معامله ای که با روسيه و چين صورت گرفته، اگر پيش نويس اين قطعنامه تصويب شود، شورای امنيت سازمان ملل تا نشست بعدی هيات رييسه آژانس در اوايل مارس درباره هيچ اقدامی عليه ايران تصميم نخواهد گرفت.
هدف اين است که ايرانيان برای تامل و بررسی پيشنهاد روسيه درباره انجام بخش عمده غنی سازی اورانيوم با مشارکت ايرانيان ولی در خاک روسيه وقت بيشتری داشته باشند.
همه طرفهای درگير لفاظيهای زيادی خواهند کرد ولی هنوز تا زمانی که وضعيت به طور جدی بحرانی شود و با به بن بست رسيدن ديپلماسی، اقداماتی همچون تحريم عليه ايران اتخاذ شود، زمان درازی باقی است.
آنگاه برخی از بازيگران اصلی بايد مخاطرات و سود و زيان را سبک و سنگين کنند و ببينند چه چيزی مهمتر است: مناسبات اقتصادی با ايران يا خطر شروع مسابقه تسليحاتی اتمی جديدی در منطقه
12:46 گرينويچ - پنج شنبه 02 فوريه 2006
بررسی بحران هسته ای ايران در روزنامه گاردين
16:49 گرينويچ - پنج شنبه 02 فوريه 2006
نظرات شش ايرانی در مورد بحران هسته ای ايران

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ