۲۴ خرداد ۱۳۸۷

احمدی نژاد: چگونه می توانیم هاله نور را نبینیم؟

بیژن یگانه

يک ماه پس از آن که اظهارات رئيس جمهوری ايران در خصوص اداره کشور توسط امام زمان، موجی از انتقادات را به دنبال داشت، محمود احمدی نژاد با انتشار يادداشتی در وبلاگش به منتقدان پاسخ گفت.

آقای احمدی نژاد برای پاسخ دادن به کسانی که اظهارات وی را «عوام فريبی» می خوانند، داستان را از سه سال پيش شروع کرده است؛ زمانی که او رفته بود به نيويورک تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند و بعد از بازگشت گفت که هنگام سخنرانی يک «هاله نور» دور سرش شکل گرفت.

رييس جمهوری ايران از آن زمان تا امروز بارها و بارها با انتفادهايی چون «عوام فريبی» يا «سوء استفاده از اعتتقادات مذهبی گروهی از مردم» رو به رو شد.

حالا او در يک مطلب مفصل، به مجموعه انتقادها پاسخ داده است و عقايد خود را درباره ارتباطات متافيزيکی رايج در صحنه سياست داخلی و خارجی ايران، تشريح کرده است؛ اعتقاداتی که بدون استثنا ريشه مذهبی دارند.

رييس جمهوری ايران در وبلاگش نوشته است: «کسانی که ديگر حتی هاله ای از نور هم نمی بينند، خداوند را از ‏محاسبات سياسی خود، کنار گذاشته اند.»

سه سال تاخير

نزديک به سه سال از انتشار فيلم معروفی که در آن احمدی نژاد وجود «هاله نور» بالای سرش در مجمع عمومی سازمان ملل را شرح می داد گذشته است.

در آن فيلم آقای احمدی نژاد برای آيت الله جوادی آملی يکی از روحانيان بلندپايه در قم شرح می داد که چگونه نمايندگان هيات های ديپلماتيک ساير کشورها در جريان سخنرانی وی مسحور هاله نوری شده بودند که بر فراز سرش قرار گرفته بود.

احمدی نژاد در ملاقات با جوادی آملی در شرح حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل همچنين گفته بود: «من روز آخری که سخنرانی کردم، تقريبا همه سران بودند يکی از همان جمع به من گفت: وقتی تو شروع کردی "بسما.." و "اللهم" را گفتی، من ديدم يک نوری آمد، تو را احاطه کرد و تو تا آخر در يک حصن و حصاری رفتی.»

من خودم هم احساس کردم که فضا يک دفعه عوض شد و همه حدود بيست و هفت، هشت دقيقه تمام، اين سران مژه نزدند. اينکه می گم مژه نزدند، غلو نميکنم. اغراق نيست، چون نگاه می کردم، همه سران مبهوت مانده بودند. انگار يک دستی همه آنان را گرفته بود، آنجا نشانده بود. چشمها و گوش هايشان را باز کرده بود که ببينيد از جمهوری اسلامی پيام چيست.»

اظهارات سه سال پیش احمدی نژاد

وی در ادامه مدعی شده بود: «من خودم هم احساس کردم که فضا يک دفعه عوض شد و همه حدود بيست و هفت، هشت دقيقه تمام، اين سران مژه نزدند. اينکه می گم مژه نزدند، غلو نميکنم. اغراق نيست، چون نگاه می کردم، همه سران مبهوت مانده بودند. انگار يک دستی همه آنان را گرفته بود، آنجا نشانده بود. چشمها و گوش هايشان را باز کرده بود که ببينيد از جمهوری اسلامی پيام چيست.»

انتشار آن فيلم در زمان خودش از سوی سايت بازتاب نزديک به محسن رضايی فرمانده اسبق سپاه پاسداران و رقيب احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری، موجی از انتقادات توام با طنز را متوجه احمدی نژاد کرد.

در همان زمان علی زادسر جيرفتی يکی از نمايندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی از رئيس جمهوری خواسته بود «به هر نحو که صلاح می ‏دانيد يک بار و برای هميشه مواضع اعتقادی و مديريتی خود و دولت را راجع به چنين مباحثی به استحضار مردم برسانيد.»

حالا به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد تصميم گرفته «يک بار برای هميشه»، اين مواضع را تشريح کند

منتقدين: خرافات راه افتاده است

فارغ از شايعات، احمدی نژاد تا امروز به واسطه همين اظهاراتش، با انتقادهايی جدی رو به رو بوده است. از جمله اين منتقدان حسن روحانی، دبير اسبق شورای عالی امنيت ملی و نماينده آيت الله خامنه ای در اين شوراست.

صريح ترين انتقاد به اظهارات احمدی نژاد مبنی بر اينکه «امام زمان در همه امور دست دارد» را آقای روحانی در مراسم ختم آيت الله توسلی، رییس دفتر آيت الله خمينی مطرح کرد.

وی در آن مجلس گفت: « امام می گفت از خرافه بپرهيزيد. يکی از عصبانيت های لحظات آخر آيت الله توسلی بحث خرافه بود. گفته می شود آيت الله توسلی در حال دفاع از امام جان باخت. من می خواهم يک جمله ديگر اضافه کنم و آن اينکه آيت الله توسلی در حال دفاع از امام زمان بود که قلبش از حرکت ايستاد و اينکه عده ای دکان باز کرده اند و در مسير فريب مردم هستند.»

حسن روحانی در اين سخنرانی بدون اشاره به نام رییس جمهوری يا اطرافيانش گفت: «اين چه بازی است که ما اين قدر مردم را عوام فرض کرده ايم؟ می ترسم که فردا مهر امام زمان را هم درست کنند و به مردم نشان دهند.»

وی افزود: «اگر لازم باشد همه جزييات را برای مردم خواهيم گفت.عده ای وقتی نماز می خوانند، جلوی خود يک جانماز خالی پهن می کنند و می گويند اين را برای امام زمان گذاشته اند يا در سر سفره، يک بشقاب غذا برای امام زمان می کشند يا شنيده ام که می گويند فلان جلسه مهم را روز جمعه بياندازيد تا با حضور آقا تصميم بگيريم.»

حسن روحانی، اين حرکات را «بازی» ناميده و گفته بود: «اين چه بازی است و چه خرافاتی است که راه افتاده است. آيت الله توسلی برای اين مسائل سوخت و جان باخت. برای اين خرافه ها و اين بازی درآوردن ها و شيادی ها.»

وی همچنين يادآوری کرده بود که بنابر روايت مذهبی «در آخرين متنی که از ولی عصر در کتب تاريخی ما آمده فرموده است؛ هر کس ادعا کند که مرا ديده دروغگو و افترازننده است. دو - سه سال پيش بازی راه افتاد که در آن می گفتند در تهران برای امام زمان تريبون درست کنيم. يا کسی ديگر می گفت که امام زمان دو سال ديگر ظهور می کند و امروز چند سال از آن سخنان گذشته است و معلوم شد که آن فرد دروغ می گفت.»

عاملی به نام خامنه ای

Puppet cartoons

Ahmadinejad Cartoons

Islamic caricatures

تصاویری از اسلام ناب

Cartoons and portraits of Prophet Mohammad 1

Cartoons and portraits of Prophet Mohammad 2

Feminization Clinic


Radio Farda © 2008 RFE/RL, Inc. All Rights Reserved.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

vaghean motoasefam ke hanooz chenin khorafati dar zehne mardom vojood darad. agar ahmadi nejad chenin mozakhrafati migoyad be dalile an ast ke hanooz hastand ahmagh haee ke un ra bavar mikonand.vaghti ke har irani dar toole 5 sal ye ketab mikhanad pas mosalam khahad bood ke az donyaye vagheiat va elm door khahad oftad va be in tartib har mozakhrafi ra bavar mikonad va chon haman ketab haee ke az nazare dolat ba arzesh talaghi mishavad hamin khorafat ra be irani ha elaghaa mikonad !!!!!tanha rahe toseeye iran toseeye farhangist

ناشناس گفت...

سمیرای عزیز از شهر زیبای نیس فرانسه

ما با شما موافقیم که بین فرهنگ و سطح دانش عمومی افراد با نوع نظام سیاسی حاکم بر کشور آنها ارتباط مستقیمی وجود دارد. با این حال گاه نظام سیاسی حاکم می تواند با استفاده از شرایط بحرانی داخلی و یا رقابت های منطقه ای و جهانی به قدرت دست یافته و با کنترل گرفتن تمام اهرمهای نفوذ به تولید جهل اقدام ورزد. حکومت طالبان و اسلامی ایران از این دست هستند و برای اینکه از دایره خبیثه جهل خارج شد ابتدا باید از شر این نوع حکومت های ارتجاعی رهایی یافت.

با سپاس از اظهار نظرتان