۲۶ تیر ۱۳۸۸

بی بی سی شرمت باد


بعد از گذشت ساعت ها بی بی سی خبر دروغ و تحلیل مزورانه اش را تصحیح نکرده است. با ارسال ایمیل سعی نمودیم توجه دست اندرکاران بخش فارسی را به این مسئله جلب نمائیم ولی جوابی دریافت نداشبتیم. در اعتراض به سیاست جانبدارانه و منافقانه بی بی سی فارسی در فیس بوک به اعتراض خود ادامه می دهیم.

متن زیر در فیس بوک منتشر شده است. اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی اصل

در روزهای اخیر بی بی سی چه از طریق برنامه های تلوزیونی، رادیویی و یا وب سایت فارسی خود سعی در کمرنگ جلوه دادن جنبش آزادی خواهانه مردم و حرکت مدنی آنها داشته است. جانبداری آشکار این بنگاه سخن پراکنی از کودتاچیان در روند ملی شدن صنعت نفت و بعدها بزرگ نمایی نقش روحانیون به رهبری روح الله خمینی که رهبری جنبش آزادی خواهانه را ربود و مسیر حرکت انقلابی و آزادی خواهانه مردم ایران را با وعده های دروغ منحرف نمود بر کسی پوشیده نیست. اینک که دوباره ملت ستم دیده ما بعد از سی سال ستم مذهبیون طالبانی و وهابی مسلک با اتحاد و یگانگی برعلیه طاغوت اسلامی طغیان نموده است بی بی سی در راستای سیاست غیر رسمی و پشت پرده جکومت فرصت طلب انگلیس سعی در کوچک جلوه دادن این حرکت انقلابی مدنی و آزادیخواهانه دارد. این رسانه به کم جلوه دادن مبارزات مردم ایران بسنده نکرده که با تحریف خبر با رسانه های داخلی رژیم آخوندی و شبکه های بین المللی خبری تحت کنترل آنها مثل پرس تی وی و شبکه العالم و ... همراه شده است.

این نظر که می گوید: بی بی سی 99 خبر راست را نشر می کند که بتواند یک خبر دروغ را نشر کند یک اصل ثابت شده است. در این رسانه تلاش زیادی صورت می گیرد و بودجه هنگفتی مصرف می شود تا همیشه دقیق ترین اخبار با در نظر داشت اصل بیطرفی تهیه و نشر شود تا اعتماد عمومی و جهانی را به دست آورد و بعد در مسایل بسیار کلیدی و حساس با توجه به اعتبار از قبل به دست آمده بتواند اذهان عامه را به سویی که اربابانش می خواهد جلب کند و یا برعکس از سویی منحرف کند.

بیطرف نبودن بی بی سی و سیاست یک بام و دو هوای حکومت جبار انگلیس بر تمام هموطنان روشن است. احساس تردید و بدگمانی نسبت به حسن نیت بی بی سی صرفا به حرف و حدیث هایی بر نمی گردد که درباره نقش آن در راه اندازی انقلاب اسلامی ایران وجود دارد. مردم معتقدند که برخی از گزارشها وتحلیل های بی بی سی جانب دارانه است واین ادعای درستی است. بی بی سی بظاهر یک سازمان مستقل است مثل سی ان ان و فاکس نیوز و ... ولی ایا واقعا این سازمانها بطور مستقل هم عمل میکنند؟ چگونه می توان به رسانه که خط مشي آن در جهت اهداف جمهوري اسلامي و دولت کودتای احمدی نژاد است اعتماد کرد؟ بی بی سی این روزها نه تنها با دروغ گفتن که با جوسازی، بزرگنمایی، بایکوت خبری و استفاده از تکنیکهای انتقال خبر همراه با القای خبر سعی در کم اهمیت جلوه دادن جنبش آزادی خواهانه و در نهایت مشروعیت بخشیدن به احمدی نژاد دارد.


۲۵ تیر ۱۳۸۸

یک خبر و دو گزارش

دلم می خواهد واقع بین بوده و از نگاه دایی جان ناپلونی و تئوری توطئه حذر کنم ولی با خواندن یک خبر در دو وب سایت با خود فکر می کنم که آیا رژیم جبار آخوندی به گونه ای ارباب خارجی دارد. در روزهای اخیر مطالب زیادی در مورد سیاست پشت پرده دولت انگلیس و همچنین بی بی سی نوشته شده. می دانیم که تلوزیون پرس تی وی که با پول ملت ایران آزادانه در لندن برنامه برعلیه مردم آزادی خواه کشورمان پخش می کند بطور مصلحتی نیز تغییری در سیر خبررسانی اش ایجاد نکرده. بماند قضاوت را می گذاریم بعهده شما. در زیر ابتدا خبر وب سایت رادیو فردا و سپس بی بی سی را بخوانید.

فرانسه: در صورت موافقت همه نامزدها، احمدی نژاد را به رسمیت خواهیم شناخت

رادیو فردا جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ تهران ۰۳:۴۶ - 17 ژوئیه 2009

۱۳۸۸/۰۴/۲۶
برنارد کوشنر می گوید: فرانسه در صورتی محمود احمدی نژاد را به عنوان رییس جمهور ایران به رسمیت می شناسد که در جهان همه، بویژه دیگر نامزدهای ریاست جمهوری ایران، در باره آن به توافق رسیده باشند.

وزیر امور خارجه فرانسه که در سنای این کشور سخن می گفت، اظهار داشت: «فرانسه به حمایت خود از جنبش دمکراسی خواهی در ایران که در نتیجه تحولات پس از انتخابات شکل گرفته است ادامه می دهد.»

او گفت: «باید روابط خود را با این جنبش افزایش دهیم و با آنچه درمورد انرژی اتمی در ایران می گذرد مخالفت کنیم.»

آقای کوشنر افزود: «ما شاهد جنبشی هستیم که می تواند برای مردم ایران آینده را نوید دهد.»

مسئول دیپلماسی فرانسه همچنین گفت: «به نظر ما مهم ترین مسئله آن است که در سطوح بالای سلسله مراتب علمای شیعی اختلافات عمده ای پدید آمده است.»

او گفت: «این البته نوعی نبرد قدرت است که در دیگر کشورها واکنش ها به آن مختلف است اما در ایران این نخستین بار پس از سی سال است که چنین اختلافی بوجود آمده است.»

برنارد کوشنر کنار رفتن غلامرضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را «بسیار مهم» ارزیابی کرد و گفت: «وی از مقام خود برکنار شده است و این رویداد مهمی است چرا که او به طور علنی از اتهام های آژآنس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پرده برداشته است.»

خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه خبر داد که غلامرضا آقازاده پس از 12 سال از مقام ریاست سازمان بین المللی انرژی اتمی کناره گیری کرده است. گزارش ها حاکی است که محمود احمدی نژاد استعفای وی را پذیرفته است.

اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در ساعات اولیه پس از سخنرانی او به گونه ای متفاوت منتشر شد و خبرگزاری فرانسه در متن خبر انگلیسی خود از وی نقل قول کرد که پاریس دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را به رسمیت می شناسد.

ولی ساعاتی بعد، وزارت امور خارجه فرانسه متنی فرانسوی در اختیار این خبرگزاری قرار داد که در تضاد کامل با متن انگلیسی آن است و آقای کوشنر به رسمیت شناختن دولت دهم را منوط به توافق «همه» کرده است.

اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه یک هفته پس از آن بیان می شود که کميسيون روابط خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرده بود در صورتی که ايران راه حل گفت ‌و گو برای حل مسئله نتيجه انتخابات را رد کند، اين اتحاديه وضع تحريم‌ های بيشتر را بررسی خواهد کرد.

بنيتا فررو – والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا، گفته بود: «اگر [در جهت حل مسئله انتخابات] اتفاقی نيفتد، راه حل تحريم‌های بيشتر و تشديد تحريم‌های گذشته بار ديگر در اتحاديه اروپا مطرح خواهد شد.»

در همین زمینه، محسن مخملباف، کارگردان سرشناس ايرانی، از پارلمان اروپا خواسته بود برای به رسميت نشناختن انتخابات رياست جمهوری ايران کشورهای عضو اتحاديه اروپا را تحت فشار قرار دهند.

آقای مخملباف به اعضای کميته روابط خارجی پارلمان اروپا گفته بود: دولت محمود احمدی ‌نژاد به همراه روحانيان تندرو، صلح را در خاورميانه به خطر خواهد انداخت.

اين کارگردان ايرانی که به عنوان سخنگوی طرفداران مير حسين موسوی شناخته شده، همچنين گفته بود: ما از اروپا می خواهيم که مسئله به رسميت شناختن محمود احمدی نژاد را معلق کند.

اصل خبر در وبسایت رادیو فردا

کوشنر: چاره ای جز پذیرش دولت ایران وجود ندارد

بی بی سی فارسی به روز شده: 15:42 گرينويچ - پنج شنبه 16 ژوئيه 2009 - 25 تیر 1388

ایران و فرانسه

روابط ایران و فرانسه در یک ماه اخیر تیره شده است

در حالی که فرانسه می گوید محمود احمدی نژاد را به عنوان رییس جمهوری جدید ایران به رسمیت می شناسد، وزارت خارجه ایران در اعتراض به آنچه ضرب و شتم جمع قابل توجهی از مردم فرانسه به دست نیروهای پلیس این کشور خوانده، سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در جلسه سنای این کشور درباره سیاست دولتش در قبال ایران گفت که شکافهایی در سطح رهبری ایران دیده می شود که به گفته وی، نکته مهمی است.

وزیر خارجه فرانسه این اختلافات را نبرد قدرت خواند، اما اذعان کرد کشورش چاره ای جز به رسمیت شناختن دولت بعدی آقای احمدی نژاد ندارد.

آقای کوشنر گفت: "اگر همه (مقامات) در ایران می گویند فلانی رییس جمهوری شده است، واقعا بیهوده و زیانبار است که بخواهیم به تنهایی در جهت مخالف حرکت کنیم."

با این حال وزیر خارجه فرانسه اذعان کرد که جنبش مخالفان آقای احمدی نژاد به حرکت خود ادامه خواهد داد زیرا "در قلب ایرانیان" جا دارد.

بدین ترتیب فرانسه اولین کشور بزرگ اروپایی است که می گوید دولت آینده ایران را به رسمیت می شناسد.

ادامه خبر در سایت بی بی سی فارسی

۱۱ تیر ۱۳۸۸

کبوتران ولایت یا پیک وحشت



۱۳۸۸/۰۴/۰۹

کبوتران ولایت یا پیک وحشت؛ لباس شخصی‌ها کیستند؟

نیوشا بقراطی

پیراهن‌های سفید روی شلوار، ریش‌های عمدتا نتراشیده، نگاه‌های جستجوگر، گاه مسلح به سلاح سرد یا حتی گرم، سوار بر ترک موتور به قلب جمعیت معترض می‌زنند؛ با شعارهایی مذهبی آمیخته به ناسزا، و فریادهای مرگ بر لیبرال و مشابه آن:

حمله به کوی دانشگاه، ضرب و شتم وزرای اصلاح‌طلب، ترور نافرجام سعید حجاریان، بر هم زدن جلسات «دگراندیشان»...

یک سو خون کشیشی بر زمین می‌ریزد، سوی دیگر پرده سینما در آتش می‌سوزد.

گروهی کبوتران ولایت‌شان می‌خوانند، گروهی دیگر پیک وحشت.

و اکنون بازگشته‌اند؛ قوی‌تر، منسجم‌تر، باتوم به دست، بر ترک موتور، تا رئیس جمهور محبوب رهبری را پاس بدارند.

از آغاز خشونت‌ها در اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، یک نام بیشتر از هر اصطلاح دیگری شنیده می‌شود: «لباس شخصی‌ها»؛ بازویی که گاه خودجوش و گاه سازمان یافته، یک گام جلوتر از پلیس، به معترضان یورش می‌برد .

به راستی «لباس شخصی‌ها» کیستند؟ مشروعیت‌شان از کجا می‌آید؟ و دایره اختیارات‌شان تا کجاست؟

بر صندلی گفت‌و‌گوی ویژه این هفته رادیوفردا کسی نشسته است که زمانی از اعضای ارشد «انصار حزب‌الله» بود؛ در تاروپود آن، و اکنون پس از سال‌ها کناره‌گیری، جزو معترضان و منتقدان سرسختش.

«انصار حزب‌الله» اگرچه در برگیرنده تمام نیروهای لباس شخصی نیست، اما منسجم‌ترین، معروف‌ترین – و آن گونه که می‌گویند - پرقدرت ترین‌شان به شمار می‌رود.

میهمان ما در این گفت‌وگو، دبیر سیاسی پیشین گروه انصار حزب‌الله است، عضو شورای موسس انصار حزب‌الله، از نزدیکان پیشین حسین الله‌کرم، حاجی بخشی، مسعود ده‌نمکی و نام‌های آشنای دیگر، نام‌هایی آشنا چه برای حزب‌اللهی‌های افراطی و چه برای دگراندیشان مدنی و سیاسی.

«امیرفرشاد ابراهیمی» ساکن فعلی آلمان، فعال سیاسی و منتقد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که در پی حمله انصار حزب‌الله به کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ و بروز اختلافات شدید، از عضویت در این گروه استعفا کرد، از پشت پرده انصار می‌گوید، و از این که حتی نامش را هم به درستی نمی‌دانیم.

رادیوفردا: آقای امیرفرشاد ابراهیمی! سوال را از اینجا شروع می‌کنم که آن گروهی که به نام انصار حزب‌الله – چه درست و چه غلط – پیش مردم معروف شده، یا به طور عام، همان نیروهای لباس شخصی، که این روزها به خاطر برخوردشان با تظاهرکنندگان، شاید نام‌شان بیشتر از نیروی انتظامی و امنیتی بر سر زبان‌ها باشد، چه کسانی هستند؟ از کجا می‌آیند؟

امیرفرشاد ابراهیمی: شاکله انصار حزب‌الله به سال ۱۳۷۲ برمی‌گردد. این گروه علنا با نشریه «یالثارات الحسین» اعلام موجودیت کرد. این نشریه ابتدا فقط در نماز جمعه پخش می‌شد، اما بعدها به کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها راه پیدا کرد و علنی شد. تا سال ۱۳۷۴ همه گروه‌ها زیر عنوان انصار حزب‌الله جمع بودند. اما از این سال به بعد به دلیل اختلاف نظرهای کلی به چند پاره تقسیم شدند. یک گروه همان انصار حزب‌الله باقی ماندند و با نشریه یالثارات الحسین کماکان به کار مطبوعاتی خود مشغول بودند. و گروه دوم عنوان «اتحادیه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حزب‌الله» داشتند که آقایان الله‌کرم، مسعود ده‌نمکی، فرج مرادیان و حاجی بخشی هم عضو این گروه بودند.

و این در واقع همان گروهی است که شما دبیر سیاسی آن محسوب می‌شدید؟

بله. این تشکل که تشکیل شد من دبیر سیاسی آن شدم. آقای حسین الله‌کرم دبیر کل، و مسعود ده‌نمکی به عنوان دبیر فرهنگی آن برگزیده شد.

یعنی بیشتر برخوردهای خیابانی که به نام انصار حزب‌الله در سال‌های دهه هفتاد شاهدش بودیم، درواقع ناشی از عملکرد همین گروه بود؟

بله. اتحادیه فارغ‌التحصیلان و دانشجویان حزب‌الله بودند. افرادی مثل آقای گودرزی هم در همین گروه بودند. ما با آن گروه اصلی انصار حزب‌الله در یک سری مسائل اختلاف نظر داشتیم، اما در کل اشتراکات فکری زیادی هم داشتیم. می‌شود گفت که تقسیم کار کرده بودیم. بخشی از کار را انصار حزب‌الله برداشت و آن انجام کارهای فرهنگی و مطبوعاتی بود؛ و ما هم به عنوان گروه دیگری به برگزاری تجمعات دست می‌زدیم، جلساتی به نام «نوسازی معنوی» تشکیل می‌دادیم. و بله! می‌شود گفت که در آن درگیری‌ها و بر هم زدن تجمعات، تقریبا همه گروه‌ها با همدیگر همکاری داشتند و افرادی که مردم کلا به اسم انصار حزب‌الله می‌شناسند در آن مشارکت می‌کردند.

که به لباس شخصی‌ها معروف شدند...

بله.

خوب، اینها تحت فرماندهی چه کسی هستند؟ برای چه کسی کار می‌کنند؟ به عبارت ساده‌تر مشروعیت برخوردشان و امکان استفاده از قوه قهریه‌شان را از کجا می‌آورند؟

مشروعیت‌شان را در کل از رهبر می‌گیرند. این امر علنی بود. همه هم می‌دانستند. ما با دفتر رهبری ارتباط خیلی نزدیکی داشتیم. ملاقات‌های خصوصی داشتیم . بر سر هر موضوعی مجاز بودیم به دفتر رهبری برویم . حالا شاید الزاما با خود رهبر ملاقات نداشتیم . اما با مسولان ارشد دفتر رهبری در ارتباط بودیم . و همین مشروعیت هم باعث شده بود که نیروهای امنیتی و انتظامی نسبت به برخوردهای انصار حزب‌الله از خودشان مماشات نشان بدهند.

منظورتان این است که برخی از رهنمودها و راهکارها را به طور مستقیم از دفتر رهبری اتخاذ می‌کردید؟

دقیقا، دقیقا. نگاه کنید! پیش می‌آمد که ما جلساتی با آقای جنتی یا آقای مصباح یزدی هم داشته باشیم. اما آن چه که به رفتار ما مشروعیت می‌داد حمایت رهبری بود. مثلا وقتی پیش آقای جنتی یا یزدی می‌رفتیم می‌گفتند که شما کبوتران ولایت هستید. در جلساتی که با دیگران هم داشتیم آنان ما را با عنوان سربازان ولایت قلمداد می‌کردند. مطلب دیگری که باید بهش اشاره کنم این است که از سال ۱۳۷۶ و با سرکار آمدن آقای خاتمی تنش‌ها و درگیری‌ها بیشتر شد . نیروی انتظامی هم در یک وضعیت منفعل قرار گرفته بود. و نمی‌دانست با این نیروها باید چه کند. از همین جا بود که پایه و اساس تشکیل نیروهای «نوپو» شکل گرفت.
طبق دستور مستقیم رهبری به مسئول اطلاعات نیروی انتظامی که در آن زمان آقای سرتیپ مسعود صدرالاسلام بود نیرویی راه‌اندازی شد به نام نوپو که اسم اختصاری «نیروهای ویژه پاسدار ولایت» بود. بخشی از بچه‌های انصار حزب‌الله به شکل کاملا سازمانی و ارگانیک در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت و زیر نظر اطلاعات نیروی انتظامی کار می‌کردند. همین افراد هم بودند که در حادثه ۱۸ تیر کوی دانشگاه حضور داشتند. الان هم در برخورد با تظاهرکنندگان و معترضان به نتایج انتخابات، نیروهای نوپو را می‌توانید با جلیقه‌های خاکستری رنگ تشخیص دهید.

که از آن زمان برای چنین مواقعی سازمان‌دهی شده‌اند...

بله، دقیقا.

خوب، به نیروهای مختلف اشاره کردید، یعنی این افراد به محض پیوستن به تشکیلات انصار حزب‌الله مسلح می‌شوند و امکان استفاده از سلاح سرد و گرم را پیدا می‌کنند؟

ببینید، بحث تسلیح حزب‌الله برای اولین بار در ایام اتفاقات کوی دانشگاه مطرح شد. قبل از آن، به این صورت مطرح نبود که بگوییم همه نیروهای حزب‌الله سلاح داشتند. باید بدانید که یک رابطه کاملا پیچیده در میان نیروهای انصار حزب‌الله وجود دارد که اگر بخواهم تشریحش کنم بسیار زمان‌بر خواهد بود. به طور خلاصه، کسانی که در انصار حزب‌الله حضور داشتند عمدتا بسیجی یا سپاهی بودند. این افراد سپاهی گاها از محل خدمت‌شان در سپاه اسلحه داشتند.
و این اسلحه را زمانی که در ماموریت‌های حزب‌الله حضور داشتند با خودشان حمل می‌کردند. افرادی هم که بسیجی بودند عمدتا حکم‌هایی داشتند که به همان احکامی برمی‌گشت که در ایست‌های بازرسی در خیابان‌ها از آن استفاده می‌کردند. بر همین اساس اگر زمانی هم نیروی انتظامی یا هر کس دیگر می‌خواست با آنها برخورد کند یا بپرسد که این افراد لباس شخصی اینجا، در تجمعات، چه کار می‌کنند، نمی‌گفتند من حزب‌اللهی هستم؛ می‌گفتند من بسیجی‌ام، این هم حکم ماموریتم. بهترین تعبیر این است که بگوییم در واقع یک سوء استفاده قانونی در اینجا انجام می‌شد و کسی هم از این افراد ایراد نمی‌گرفت.

حالا که بحث از سازماندهی نیروهاست می‌خواستم بپرسم در سازماندهی نیروهای انصار حزب‌الله که یک نیروی شبه‌نظامی با ایدئولوژی مذهبی شدید به شمار می‌رود، مولفه مذهب کجا قرار می‌گیرد؟ اعتقادات چه جایگاهی دارد؟

اعتقادات در درجه بالایی بود. انصار حزب‌الله یک گروه و سازمانی بود که به اعضایش حقوق و پول به طور رسمی نمی‌داد البته راه‌های دیگری بود که...

به این بحث باز می‌گردیم، اما اجازه بدهید به اینجا که رسیده‌ایم، یک پرانتز باز کنیم. از ایران شنیده می‌شود که به افرادی پول داده می‌شود تا در برخورد با معترضین، بقیه نیروها را همراهی کنند. شما احتمال چنین چیزی را چطور می‌بینید؟

احتمال آن را تایید می‌کنم. ببیند مثلا آقای ... عضو انصار حزب‌الله بود، ولی مثلا یک آژانس هواپیمایی هم داشت. این آژانس هواپیمایی طبعا یک سری هزینه‌هایی هم دارد، باید مالیات بپردازد. اما بر اساس روابط خاص، از این هزینه‌ها چشم‌پوشی می‌شد. کافی است که من مثلا به عنوان مسئول انصار حزب‌الله به آقای ... زنگ بزنم که در آن زمان دبیر جامعه اسلامی ... بود، و بگویم فلانی از بچه‌های ماست، هوایش را داشته باشید. همین «هوایش را داشته باشید»، به معنای آن بود که او می‌تواند از یک رانت ویژه استفاده کند.

شما شخصا شاهد چنین مسائلی بودید؟

بله. من شخصا شاهد بودم . این سفارشات در رده‌های بالای گروه اتفاق می‌افتاد. البته در رده‌های پایین‌تر و بچه‌هایی که مثلا تجمعات را بر هم می‌زدند یا در میان نیروهای پیاده نظام هم این طور نبود که مثلا بگویند «خوب شما امروز این تجمع را بهم زدید این دو هزار تومان را بگیر!»، اما در هر صورت پولی به آنان اختصاص داده می‌شد. مثلا می‌گفتیم، خوب شما بچه‌های حزب‌الله هستید . می‌خواهید فلان برنامه یا فلان هیات مذهبی را تشکیل دهید. این پول را آقای فلانی به همین منظور به شما کمک کرده است...

خوب پس باز می‌گردیم به نقش مذهب و استفاده از آعتقادات در این گروه، که پیشتر بحث‌اش نیمه کاره ماند...

بله . مذهب در جایگاه بالای تفکر این گروه قرار دارد. اساسا اکثر برخوردها (از سوی بازوهای اجرایی گروه) با انگیزه‌های مذهبی صورت می‌گیرد.
کسانی که در رده اول این گروه بودند می‌دانستند که برخورد با آقای عطاالله مهاجرانی یا برخورد با دکتر سروش یک برخورد سیاسی است. ولی ما، یا کلا جریان اصلی انصار حزب‌الله نمی‌رفتیم به این افراد بگوییم که مثلا چون ما از نظر سیاسی با آقای خاتمی اختلاف داریم بروید و تجمع‌شان را بر هم بزنید. با این عنوان طرح می‌شد که این افراد دارند ریشه‌های اسلام را می‌خشکانند. اینها دارند اسلام را کم‌رنگ می‌کنند، اسلام آمریکایی را ترویج می‌کنند، و امثال این صحبت‌ها. در واقع نیروها، به عنوان یک تکلیف دینی تجمعات را بر هم می‌زدند یا با مردم برخورد می‌کردند.

حالا اگر موافق باشید، کمی بیشتر به اتفاقات اخیر بپردازیم. یکی از شایعات قوی این است که در برخورد با معترضان تظاهرات اخیر از نیروهای خارجی هم استفاده می‌شود. آیا شما در طول مدتی که با این گروه همکاری می‌کردید شاهد چنین نمونه‌هایی هم بوده‌اید؟ این ادعا به نظر شما تا چه حد می‌تواند صحت داشته باشد؟

باید برگردم به همان حرفی که یک بار هم زدم، اعضایی که در انصار حزب‌الله فعالند عمدتا نیروهای بسیجی هستند. بسیجی‌ها به عنوان ضابط قضایی عمل می‌کنند و در مواقع بحران این افراد می‌توانند به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انجام وظیفه کنند. ماموریت حفظ امنیت تهران طبق مصوبه فرماندهی کل قوا زیر نظر قرارگاه ثارالله تهران است . قرارگاه ثارالله تهران یک قرارگاه مستقل است که زیر نظر هیچ کدام از نیروهای پنچگانه سپاه قرار ندارد، و مستقیما زیر نظر فرمانده کل قوا هدایت می‌شود. در آن قرارگاه ثارالله دو تیپ وجود داشتند وهنوز هم هستند که در آن افراد خارجی حضور دارند. یک تیپ آن جنب نمایشگاه بین‌المللی تهران و مابین نمایشگاه و ساختمان صدا و سیما مستقر است که اینها بازماندگان لشکر ۹ بدر هستند که افرادش عراقی‌اند. یک تیپ دیگر هم از نیروهای احتیاط حزب‌الله لبنان هستند که برای آموزش وارد ایران شده‌اند و مانده‌اند. دفتر آنها هم در خیابان حافظ شیراز در خیابان ولی‌عصر قرار دارد، ولی محل استقرارشان پادگان امام علی است .
این شایعاتی که امروز در سطح جامعه مطرح شده... کما این که خودم هم در عکسها شاهد آن بودم دو تن از اعضا حزب‌الله لبنان را نشان می‌دهد که یکی از آنها جزو افراد معروف حزب‌الله لبنان است، یعنی برادر علی منیر اشمر است که همین حالا هم اگر به وب‌سایت حزب‌الله لبنان بروید، می‌بینید که نامش در بین شهدای استشهادی نوشته شده. برادر او، در درگیری‌های اخیر در تهران حضور داشته است، عکسش هم در خیابان چاپ و منتشر شده است. همین به نظر من می‌تواند ثابت کند که حزب‌الله لبنان، نیروهایش را برای سرکوب، وارد ایران کرده است. ولی حضور این افراد ربطی به انصار حزب‌الله ندارد؛ این افراد از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران هستند...

یعنی این افراد خارجی که می‌گویید، در ارتباط با لباس شخصی‌ها نیستند؟

نه، این افراد، حاصل ارتباط ارگانیکی است که سپاه پاسداران با حزب‌الله لبنان دارد. البته درست است که ما هم به عنوان انصار حزب‌الله در آن زمان اشتراکات زیادی با حزب‌الله لبنان داشتیم . حتی با حزب‌الله سوریه و افغانستان . و هر جا کنگره‌ای برگزار می‌شد ما هم به عنوان نماینده حزب‌الله ایران در آن شرکت می‌کردیم؛ اما هیچ وقت ارتباط ارگانیکی با این افراد نداشتیم . و حضور این افراد (حزب‌الله لبنان در ایران) برمی‌گردد به ارتباط سپاه پاسداران و بهره‌گیری آنان از حزب‌الله لبنان.

می‌خواستم بپرسم وقتی به عکس‌های درگیری‌ها در ایران نگاه می‌کنید، چهره‌های آشنایی هم در بین لباس شخصی‌ها می‌بینید؟ یا نیروها به طور کامل از آن زمان عوض شده‌اند؟

بله . وقتی عکس‌ها را می‌بینم تعدادی از بچه‌هایی را که آن زمان در انصار حزب‌الله حضور داشتند می‌بینم . البته شاید در آن زمان رده‌های‌شان خیلی پایین‌تر از امروز بود. ولی امروز به عنوان نیروهای لباس شخصی و حزب‌اللهی در مقابل مردم قرار دارند و اسلحه هم دارند و عده دیگری هم از چهره‌های آشنا به عنوان بسیجی، و در لباس بسیجی، در تجمعات حضور دارند.

به این نکته اشاره کردید که «سلاح دارند». دامنه اختیارات این افراد تا چه حد است؟ آیا در برخورد با معترضین به طور مثال، حکم تیر دارند؟ تا چه حد اجازه برخورد فیزیکی با مردم دارند؟

در زمانی که من در این تشکیلات بودم هنوز حوادث به درگیری مسلحانه با مردم نکشیده بود. صرفا این افراد تجمعات را به هم می‌زدند. و البته دامنه اختیارات‌شان در همان زمان هم به‌شدت بالا بود. نیروی انتظامی هیچ گونه برخوردی هیچ گاه با این افراد نداشت . یادم می‌آید بعد از تجمعات و برخوردهایی که در جریان تشییع جنازه‌های آقای مختاری و خانم اسکندری و آقای فروهر صورت گرفت و بعد از درگیری‌هایی که پیش آمد، تعدادی از افراد انصار حزب‌الله توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند. به من زنگ زدند که ما چند نفر را بازداشت کرده‌ایم که ادعا می‌کنند از بچه‌های انصار حزب‌الله هستند، بیایید که اگر آنها را می‌شناسید آزادشان کنیم. یعنی اگر هم به هر دلیل این افراد توسط نیروی انتظامی بازداشت می‌شدند بلادرنگ آزاد می‌شدند. و هیچ گونه برخوردی هم با آنان صورت نمی‌گرفت.

بالاترین برخوردی که من شاهد آن بودم در جریان ضرب و شتم آقای نوری و مهاجرانی بود در نماز جمعه تهران که همان زمان قوه قضاییه این افراد را بازداشت کرد و برای‌شان حکم هم صادر شد، اما هیچ گاه این احکام اجرا نشد. یعنی در واقع قوه قضاییه اهتمامی نمی‌دید که با این افراد برخورد کند. چون هم قوه قضاییه و هم نیروی انتظامی می‌دانستند که به هر جهت این افراد نیروهای وفادار نظام هستند و به نوعی تحت امر رهبری هستند. به همین دلیل هم کسی جرات برخورد با آنها را نداشت.

دایره اختیارات‌شان عملا به اندازه‌ای گسترده بود که قادر بودند هر کاری بکنند. من بارها و بارها شاهد بودم که مثلا یک بچه ۱۷، ۱۸ ساله به یک سرهنگ نیروی انتظامی دستور می‌داد و سرش داد می‌زد که مثلا «چرا نیروهای‌تان را نمی‌آورید جلو؟!» و متاسفانه می‌دیدم که پلیس هم حرف این افراد را اجرا می‌کرد و نسبت به آنان مماشات داشت و از آنان می‌ترسید . چون همه به خوبی می‌دانستند که انصار حزب‌الله یعنی رهبری .

۱۰ تیر ۱۳۸۸

پرس تی وی بلندگوی رژیم آخوندی حاکم بر ایران

استعفا از پرس تی وی به خاطر نحوه گزارش انتخابات ایران
متن کامل در سایت رسمی بی بی سی فارسی
پرس تی وی با بودجه دولت ایران تغذیه می شود و آزادانه در بریتانیا فعالیت دارد

روزنامه تایمز در شماره روز چهارشنبه، 1 ژوئیه، گزارشی را به اعتراض یک مجری تلویزیونی به نحوه خبررسانی یک شبکه برون مرزی دولت ایران اختصاص داده است.

در گزارش این روزنامه در مورد شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به دولت جمهوری اسلامی، آمده است که یکی از مجریان بریتانیایی این تلویزیون که از آن با عنوان "بلندگوی دولت ایران" در لندن یاد شده، در اعتراض به عدم بی طرفی پرس تی وی در گزارش ماجرای انتخابات اخیر از این شبکه استعفا داده است.

تایمز می افزاید که بودجه شبکه بیست و چهار ساعته تلویزیونی پرس تی وی را دولت ایران تامین می کند و به گفته منتقدان، این شبکه از دفاتر غیر قابل تشخیص خود در نزدیکی هنگر لین در لندن، تبلیغاتی به نفع دولت ایران را برای ساکنان بریتانیا پخش می کند.

به نوشته تایمز، در حالیکه دولت ایران روزنامه نگاران خارجی را از آن کشور اخراج می کند، پرس تی وی آزادانه به فعالیت خود در بریتانیا ادامه می دهد و حتی توانسته است آگهی های تبلیغاتی خود را در اتوبوس های شهری لندن نصب کند.

تایمز در توصیف این شبکه تلویزیونی می نویسد که رژیم ایران، پرس تی وی را دو سال قبل و با هدف اعلام شده "شکستن انحصار" رسانه های غربی تاسیس کرد و نحوه گزارش دهی آن از انتخابات اخیر و رخدادهای پس از آن، قطعا با سایر رسانه ها تفاوت داشته است.

از جمله عناوین خبری این شبکه تلویزیونی در روزهای اخیر می توان به این موارد اشاره کرد: "احمدی نژاد وعده می دهد انحصار جهانی را بشکند"، "احمدی نژاد دستور رسیدگی به مرگ مشکوک ندا را صادر کرد" و "شورای نگهبان پرونده انتخابات ایران را بست."

شکایت از پرس تی وی

به نوشته تایمز، سازمان آفکام (Offcom) که عملکرد رسانه ها را زیر نظر دارد، در حال حاضر مشغول بررسی شکایتی در این زمینه است که پرس تی وی تعهد خود در مورد گزارش دهی دقیق و بی طرفانه را نادیده گرفته است در حالیکه بسیاری از ایرانیان مقیم لندن هم از اینکه این شبکه می تواند آزادانه به این نوع اقدامات ادامه دهد به خشم آمده اند.

پاتکین آذرمهر، یکی از وبلاک نویسان معروف، در توصیف پرس تی وی می گوید که

"این شبکه تلویزیونی بلندگوی رژیمی شریر است و در حالیکه شعار خود را انعکاس صدای کسانی که صدایشان به جایی نمی رسد عنوان می کند عملا پخش کننده صدای دروغگویان است"

و می پرسد "جرا روزنامه نگاران خارجی از گزارش جنایاتی که در ایران روی می دهد محروم می شوند اما پرس تی وی بدون هیچ مانعی، به مسموم کردن ذهن جوانان مسلمان در بریتانیا ادامه می دهد؟"

نیک فراری، مجری برنامه صبحگاهی رادیو ال بی سی لندن، در مصاحبه با تایمز گفته است که نحوه گزارش دهی پرس تی وی تا زمان انتخابات "نسبتا منصفانه" بود اما دیگر چنین نیست و می افزاید که به نظر او، این شبکه تلویزیونی صرفا آنچه را که به آن گفته می شود پخش می کند و به همین دلیل، خود او قادر نیست به کار با چنین تشکیلاتی ادامه دهد.

تایمز می نویسد که علاوه بر نیک فراری، شبکه پرس تی وی لورن بوث، خواهر شری بلر، و درک کانوی و جرج گالووی، نمایندگان مجلس عوام، و دو روزنامه نگار بریتانیایی به نام های اندرو گلیگان و ایوان ریدلی را هم در استخدام خود دارد

تایمز می افزاید که شبکه پرس تی وی به تماس تلفنی این روزنامه برای گفتگو در مورد نحوه برخورد با اخبار انتخاباتی پاسخی نداده است.

  1. موسوی: خطری عظیم در پیش است
  2. پخش زنده برنامه های تلويزيونی
  3. تخریب دولت پیوند آن را با مردم مستحکم‌تر کرد
  4. اتحادیه اروپا کاهش سطح روابط با ایران را بررسی می کند
  5. خاتمی:کودتای مخملین علیه مردم صورت گرفته است
  6. تماشا کنید: 01:41

  7. تماشا کنید: 02:21

  8. تماشا کنید


  9. مرکل خواستار اعلام همبستگی گروه هشت با مردم ایران شد

    آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که سران کشورهای گروه هشت در نشست هفته آینده خود، «پیام همبستگی محکمی» در حمایت از مردم ایران بفرستند.
  10. دیروز شش نفر در زندان اوین اعدام شدند
  11. آن‌ها اعتراف کرده‌اند ‌نبوی: گفتند لباس معمولی بپوش و صورتت را اصلاح کن
  12. نگرانی‌ سازمان‌های جهانی از وخامت بی‌سابقه حقوق بشر در ایران
  13. کبوتران ولایت یا پیک وحشت؛ لباس شخصی‌ها کیستند؟ Audio

الصحراء الابيض، المَهدی و نهايه العالم، طنزنوشته ای از ب. بی‌نياز (داريوش)

توصيه می‌شود که خوانندگان شکاک و پرسشگر از خواندن اين مطلب صرف‌نظر کنند، البته آن دسته از خوانندگانی که افکارشان کفرآلود است ولی هنوز همه‌ی روزنه‌های نفوذ حقيقت را در ذهن خود نبسته‌اند، اجازه دارند با خلوص نيت به مطالعه اين پيام بپردازند ... [ادامه مطلب]