۱ آبان ۱۳۸۷

تب انتخابات در ایران و آمریکا

در حالی که مردم ایالات متحده آمریکا خود را آماده می کنند تا برای اولین بار فردی آفریقایی تبار را به کاخ سفید بفرستند که در صورت درست بودن پیشبینی اینجانب یک حادثه تاریخی خواهد بود (بلحاظ نظری نه دستاوردهایی که شخص آقای اوباما بدست خواهند آورد و یا رویکردی که کشور در عمل در پیش خواهد گرفت). گرچه با نهایت تاسف هنوز جهانی که ما امروز در آن زندگی می کنیم و گاه سخن از جهان قرن بیستم می رانیم هنوز سالیان نوری به رسیدن به دنیایی آزاد و همراه برابری برای همه فاصله دارد و تجربه مستقیم چند ساله من در کشورهای به اصطلاح متمدن گاه من را وامی دارد تا ناامیدانه فکر کنم که در جهان به اصطلاح آزاد بیش از هرجایی دیگر نقض حقوق انسانی از جمله تبعیض نژادی صورت می گیرد. با این حال انتخاب باراک اوباما گامی است به جلو و شاید نشان از شهامت اروپائی تباران برای رفتن به جلو باشد. هنوز اروپا و کشورهایی که تحت سلطه برخی از این کشورها و یا اشغال گروهی از ساکنین این قاره درآمدند حاظر به پذیرش ظلم هایی که بر گروه زیادی از مردم جهان رفت، چه از طریق سیاست های استعماری و یا برده داری نیستند.

و اما انتخابات در ایران:
مقاله آقای باقرزاده را در سایت ایران امروز بخوانید.
مطلبی از دوست عزیز آقای باقرزاده را خواندم و در فرصت کمی که داشتم چند سطری را در این مورد یادداشت نمودم که از این قرار است:

وجه اشتراک آقای خاتمی با رهبر حکومت اسلامی، خامنه ای و بنیانگذاران حکومت، خمینی تنها در حرف خ اول نام فامیلیشان نیست. گرچه خاتمی چه به لحاظ بینش و چه منش قابل مقایسه با دیگر آخوندهایی که من می شناسم نیست با این حال نباید فراموش کرد که او عبا و عمامه آخوندی برتن دارد. دور از انصاف نیست اگر بگوییم که این دسته همه سر و ته یک قبایند!

اصلاحات بنیادین با مالاندن ماست بر خانه گلی در حال فروپاشیدن (اشاره به ریشه اصطلاح ماست مالی کردن) بدست نمی آید. ملا، آخوند، حاج آقا، آیت الله، حجت الاسلام، یا هر نام دیگری که می نامندشان باید به قول خودشان بزرگواری نمایند به حجله هاشان برگشته و زمام امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به متخصصین امور واگذارند. جناب آقای دکتر حجت الاسلام والامسلمین سید محمد خاتمی نیز از این قائده مستثنا نیستند. اگر ایشان مایل به فعالیت سیاسی هستند یا تمایل به تدریس در مکانی غیر از حوزه علمیه دارند می توانند با کنار گذاشتن عبا و عمامه در چارچوب قانون به فعالیت مشغول شوند.

بطور خلاصه اشاره می کنم که گرچه نگاه مصالحه ای و عملگرایانه به مسائل در خیلی از مسائل نه تنها بد نیست که ممکن است در مواردی لازم باشد ولی در مورد نظام سیاسی حاکم بر کشور باید منتقدین و دلسوزان ایران نگاهی بلند مدت و راهبردی داشته باشند. چگونه می توان ساختار موجود را برچید و نظامی مردمی مبتنی بر ارزشهای انسانی و حقوق بشری جایگزین نمود؟ سئوال آقای باقرزاده بجاست که آیا خاتمی اندک پایبندی به اصلاحات دارند یا خیر. جواب من به عنوان شهروند ایرانی یک کلمه است: نه!

۳۰ مهر ۱۳۸۷

بازداشت عشا مومنی و خط و نشان کشیدنهای خردجال ها

Iranian authorities arrested Asha Momeni, an activist in the "One Million Signatures" campaign for women's rights
See
Iran Early Bird

بازداشت دانشجوي ایراني که براي دیدار خانواده اش به ایران آمده بود

‏ گزارشي از تایم خلیج - سه شنبه 30 مهر 1387 [2008.10.21]

‏دانشجوي دختر ایراني که براي تحقیات درباره پایان نامه و دیدار حانواده اش از آمریکا به ایران آمده بود، در تهران ‏دستگیر شد. او یکي از فعالان کمپین حقوق زنان است که در ایران فعالیت مي کند.‏

به گفته پروین اردلان، یکي از فعالان حقوق زنان اعلام کرد که عشا مومني، دانشجو ایراني که در کالیفرنیا مشغول به ‏تحصیل است، هنگام تهیه فیلمي در مورد جنبش زنان در ایران که مربوط به پایان نامه تحصیلي اش بود، روز ‏چهارشنبه در تهران دستگیر شد.‏

اردلان ضمن اشاره به فعالیت زنان براي جمع آوري یک میلیون امضا براي ایجاد تغییرات براي بهبود وضعیت زنان، ‏اعلام کرد:« او در آمریکا زندگي مي کند و و با اعضا کمپین یک میلیون امضا در تهران مصاحبه هایي انجام داده است ‏و بمنظور تحقیقات براي فیلمي که قرار است درباره جنبش زنان ایران بسازد، به ایران سفر کرده است».‏

اعضا کمپین یک میلیون امضا اعلام کرده اند که ده ها نفر از آنها از آغاز فعالیتشان در سال 2006 تا کنون، به دلیل ‏درخواست هایشان براي تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، دستگیر شده اند.‏

دیپلمات هاي غربي، دستگیري فعالان حقوق زنان را بخشي از سرکوب مخالفان دولت آقاي احمدي نژاد مي دانند که با ‏فشار هاي غرب درباره برنامه هاي اتمي اش دست و پنجه نرم مي کند.‏

اکثر زنان دستگیر شده بعد از چند روز یا چند هفته آزاد شدند. در وبسایت کمپین یک میلیون امضا نوشته شده است که ‏مومني را بعد از دستگیري به زندان اوین برده اند.‏

مومني دانشجوي دانشگاه ارتباطات و هنر دانشگاه ایالتي کالیفرنیا است که دو ماه پیش براي دیدار با خانواده و کار بر ‏روي پایان نامه اش که درباره جنبش زنان است، به ایران آمد. در وبسایت آمده است:« مقامات امنیتي خانه و وسایلش ‏که شامل کامپوتر و فیلم هایي که مربوط به پایان نامه اش مي شد را توقیف کردند». مقامات دولتي هیچ اظهار نظري در ‏این مورد نکرده اند.‏

فعالان حقوق زن معتقدند که قوانین ایران درمورد زنان تبعیض آمیز است که در مورد حق طلاق، ارث، حضانت ‏فرزندان و غیره،شهروند درجه دو محسوب مي شوند. روحانیوني که در ایران حکومت مي کنند، معتقدند که این قوانین ‏زنان را چنانکه در غرب متداول است در مقابل اینکه سمبل سکس شوند، محافظت مي کند.‏

سال گذشته چهار ایراني-آمریکایي را به دلیل ایجاد اختلال در امنیت ملي، دستگیرکرد که با اعتراض شدید آمریکا ‏مواجهه شد. این چهار نفر بعدا به قید کفیل آزاد شدند.‏


golshiftebazjoee.jpg

گزارش اختصاصي روز از

ماجراي بازجوئي و خروج گلشيفته فراهاني

‏ پرستو سپهري
با تهديد آشکار وزير ارشاد، ماجراي گلشيفته فراهاني وارد مرحله تازه اي شد. سردار صفارهرندي اعلام کرد که اين ‏هنرپيشه جوان ايراني را "زير پا" خواهد گذاشت.‏
گلشيفته فراهاني بازيگر جواني که يکي از ستاره هاي نسل نو سينماي ايران است، وقتي با تهديد وزارت ارشاد و ‏نيروهاي امنيتي روبرو شد که نخستين اخبار مربوط به ايفاي نقش او در يک فيلم هاليوودي به کارگرداني رايدلي اسکات ‏در ايران منتشر شد.

انتقاد از وضع حقوق بشر در ایران

U.N. concerns on Iran human rights

انتقاد دبیرکل سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از پیشینه حقوق بشر ایران انتقاد کرده و گفته است در این مورد نگرانی های زیادی دارد که دامنه آن از افزایش موارد مجازات اعدام گرفته تا تعقیب و آزار اقلیت های دینی و سرکوب حقوق زنان است.

بان کی مون گفته است طی ماه های اخیر، تعداد اعدام ها در ایران به ناگهان افزایش پیدا کرده است. مقام های ایرانی می گویند این اعدام ها بخشی از تلاش های مربوط به مبارزه با قاچاق مواد مخدر بوده است.

در تاریخ بیست و هفتم ماه ژوئیه سال جاری، 29 نفر در ایران اعدام شدند.

رییس قوه قضائیه ایران خواستار توقف اعدام افراد زیر 18 سال شده و آقای بان از این اقدام ایران استقبال کرد اما در عین حال خاطرنشان ساخت که همچنان تعداد زیادی از این افراد اعدام می شوند.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل به سرکوب جنبش زنان ایران طی یک سال گذشته نیز پرداخته و گفته شده که زنان به طور مکرر برای استفاده از روسری های خیلی آزاد و لباس های خیلی تنگ دستگیر می شوند.

گزارش های مربوط به خشونت علیه بهائیان نیز افزایش یافته است. محل زندگی و کسب اعضای جامعه بهایی ایران هدف قرار گرفته است.

بان کی مون گفته است قطع اعضای بدن و مجازات های بدنی که برای جرائم، مجازات اسلامی تلقی می شود، باعث نگرانی جدی است.

وی همچنین به گزارش هایی در مورد شلاق زدن همجنس گرایان و تهدید آنها به اعدام اشاره کرده است.

آقای بان از طرح هایی که مجلس ایران برای اعطای حقوق بیشتر به زنان در دست بررسی دارد، استقبال کرده و طرح مربوط به ایجاد دادگاه های ویژه اطفال را یک تحول مثبت خوانده است.

اما دبیرکل سازمان ملل گفته است که در مجموع، وضعیت حقوق بشر در ایران نگران کننده است.

در همین رابطه:

انتقاد بان کی‌مون از وضعیت حقوق بشر در ایران

رادیو زمانه

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای توقف اعدام نوجوانان
نگرانی اروپا از «وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران»
نگرانی سه سازمان از وضع حقوق بشر در ایران

محمود احمدی نژاد نقض حقوق بشر
دولت احمدی‌نژاد و مجلس هفتم در معرض فشار


نشان دیده بان حقوق بشر حقوق بشر
"ایران - قوانین مبهم و سرکوب مخالفان"

۲۴ مهر ۱۳۸۷

جاسوسی درباره پناهنده ها؛ ممنوع الخروج ها؛ بازجوی سابق دیکتاتوری آخوندی

سوئد: علت اخراج ديپلمات ایرانی، جاسوسی درباره پناهنده ها بود
خبرگزاری رويترز به نقل از آژانس خبری سوئد، تی تی، از قول يک منبع آگاه، دليل اخراج ديپلمات ايرانی از سوئد را مظنون بودن به جاسوسی درباره پناهندگان ايرانی در سوئد اعلام کرده است. يک منبع آگاه در وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که ديپلمات ايرانی به دليل مظنون بودن به «جاسوسی درباره پناهنده های ايرانی در سوئد» اخراج شده است.

استراليا از تعقيب قضائی احمدی نژاد خودداری می کند

استفان اسميت، وزيرامورخارجه استراليا، چهارشنبه اعلام کرد که « دولت آن کشور از انديشه تحت تعقيب قراردادن محمود احمدی نژاد صرف نظر می کند زيرا اين امر می تواند اذهان جهانی را از پرونده هسته ای ايران منحرف کند.»

استراليا از مدتی پيش اعلام کرده بود که برای تعقيب قضائی احمدی نژاد به ديوان بين المللی لاهه مراجعه خواهد کرد و بخاطر اظهارات احمدی نژاد عليه اسرائيل، ارائه کيفرخواست و محاکمه وی را درخواست خواهد کرد.

بازجوی سابق ایرانی در لس آنجلس حبس گرفت
به گفته پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، آقای موسوی پیش از مهاجرت به آمریکا از بازجویان دادگاه انقلاب اسلامی بوده است.آقای موسوی در ماه آوریل در شش مورد اتهام گناهکار شناخته شده بود. به گفته پلیس فدرال آمریکا وی در سال های 2003 و 2004 بیش از 500 هزار دلار از طریق راه انداختن کاروان حج درآمد داشت که آنها را برای پرهیز از پرداخت مالیات اعلام نکرد. به گفته دادستان ها وی همچنین در جریان ادای سوگند شهروندی از افشای عضویت خود در سازمان مختلف جمهوری اسلامی از جمله کار به عنوان بازجو در دادگاه انقلاب اسلامی خودداری کرده بود. دادگاه فدرال اکنون به علت ادای اظهارات کذب تحت سوگند، شهروندی وی را باطل کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک مقام سابق دولت جمهوری اسلامی به جرم نقض قوانین آمریکا در زمینه تحریم ایران به تقریبا سه سال حبس محکوم شده است.

روز سه شنبه یک دادگاه فدرال سید محمود موسوی، 49 ساله، ساکن شهر "دایاموند بار" در شرق لس آنجلس را 12500 دلار جریمه و تابعیت او را باطل کرد.

هزاران ممنوع الخروج و ممنوع المعامله در ایران
یک مقام قضایی جمهوری اسلامی گفته است که بیش از یکصد هزار تن در ایران ممنوع الخروج و ممنوع المعامله هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - حسن ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور، ضمن اعلام این رقم گفته است که دادستانی در صدد بازنگری مجدد فهرست افراد ممنوع الخروج و ممنوع المعامله است تا اینگونه ممنوعیت ها را در موارد غیر ضروری کاهش دهد.

آقای ذبحی گفته است که دستور ممنوع الخروج و ممنوع المعامله بودن افراد که توسط دستگاه های مجاز در جمهوری اسلامی صادر می شود باید به تایید معاونت قضایی دادستانی کل کشور برسد. وی گفت که اداره گذرنامه ملزم است که حتی در مورد پرونده های امنیتی نیز از هیچ اداره و مرجع دیگری حکم ممنوع الخروج کردن افراد را نپذیرد و افزود که اختیار صدور چنین احکامی به معاونت قضایی دادستانی کل منحصر شده تا، به گفته وی، حیثیت افراد حفظ شود و دستگاه های مختلف بدون دلیل به ممنوع المعامله یا ممنوع الخروج کردن افراد مبادرت نورزند.

منظور آقای ذبحی از پرونده های امنیتی کسانی است که به دلایل مختلف سیاسی و امنیتی اجازه خروج از کشور را ندارند.

طرح استیضاح کردان به هیئت رییسه مجلس تسلیم شد

در پی استعلام سايت «الف»، وابسته به احمد توکلی نماينده تهران از دانشگاه آکسفورد، موضوع مدرک آقای کردان به يک جنجال تبديل شد.

همزمان دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرد که وزير کشور ايران هيچ مدرک ليسانس يا فوق ليسانس از اين دانشگاه نگرفته است. آقای کردان مدعی شده بود که مدارک ليسانس و فوق ليسانس خود را از دانشگاه آزاد دريافت کرده است.

درنهايت سايت الف فيلتر شد و وزارت کشور نيز تهديد کرد از منتقدان شکايت خواهد کرد.

با اين حال علی رغم حمايت اوليه محمود احمدی نژاد از وزير کابينه اش، با بالا گرفتن اعتراض ها وی در شهريور ماه امسال دستور ارزيابی مدارک مديران را صادر کرد که سرانجام به اعتراف تقلبی بودن مدرک وزير کشور ختم شد.