۶ اسفند ۱۳۸۶

افغانستان

For the attention of Andrew!!! LOL
شاید این نوشته من با واقعیات عالم فرهنگ و سیاست هماهنگی نداشته باشد. اینکه امیدوار بودم با رفتن طالبان نوعی حکومت مردمی با آزادی نسبی مذهبی و بیان در کشور افغانستان شکل بگیرد و دیگر رفتارهای احمقانه اسلام گراینان افراطی را که به مدت سی سالی است در ایران شاهدیم در این کشور همسایه شاهد نباشیم. اما با خواندن و شنیدن ماجراهای اخیر در این کشور دلم گرفته و با اینکه از جمهوری اسلامی انتظار بیشتری نداشته و ندارم و البته کشوری که سالیان سال درگیر جنگ و نزاع بوده و ... اما هیچگاه فکر نمی کردم آمریکائیها و غرب دوباره اسلامگرایان را در افغانستان و عراق سرکار بیاورند!!!
****************************************************
جمعه 22 فوريه 2008 - 03 اسفند 1386 - تجلیل از روز جهانی زبان مادری - این نهمین سال است که سازمان ملل متحد از روزی به نام روز جهانی زبان در سراسر جهان تجلیل می کند. امسال این روز به نام "سال زبان مادری" از سوی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، نام گذاری شده است.
از روز جهانی زبان در افغانستان در حالی تجلیل شده است، که این کشور در روز های اخیر با موجی از تنش های مختلف در زمینه استفاده از زبان مادری رو به رو بوده است.

تنش

افغانستان در حالی از روز جهانی زبان و، به ویژه سال زبان مادری، تجلیل می کند که این کشور در روز های اخیر با موجی از تنش های تب آلود در عرصه زبان رو به رو است.

این تنشها در پی مجازات سه روز نامه نگار تلویزیون ملی افغانستان، به دلیل استفاده از واژگان فارسی دری، از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور به وجود آمد.

زبان ملی افغانستان؟
مجازات برای بکارگیری واژه های فارسی

"مضحک و خنده آور"

آقای بابی در گفتگو با بی بی سی این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ را غیرعادلانه و بدور از انصاف خواند و گفت: "این حکم نشان می دهد که وزارت فرهنگ تحمل ندارد افغانها زبان مادری خود را بکار ببرند و صدای ما را می خواهد در گلو خفه کند."

خبرنگار تنبیه شده تلویزیون افغانستان افزود: "مجازات به جرم استفاده از زبان مادری ام، مضحک و خنده آور است."

عکسهایی از تظاهرات حمایت از روزنامه نگار افغان

حدود دوصد تن از مردم کابل، در اعتراض به صدور حکم اعدام برای پرویز کامبخش، روزنامه نگار افغان در بلخ، در برابر دفتر سازمان ملل متحد در کابل دست به تظاهرات زدند.
کفرآمیز؟
نگرانی از ادامه بازداشت روزنامه نگار افغان

انتقاد و نگرانی

قانون اساسی افغانستان تبلیغ ادیان غیر از اسلام را در این کشور ممنوع قرار داده است. اما آیا می توان خواندن یک مطلب "کفر آمیز" از طریق اینترنت و توزیع آن را به چند نفر دیگر، اهانت به اسلام و گرایش به کفر نامید؟

در فقه اسلامی این مسئله وضاحت دارد که "نقل کفر، کفر نیست."

هیچ نظری موجود نیست: