۴ بهمن ۱۳۸۶

بحث بر سر آزادی بيان




قران را پاره کنید و دور بیندازید

در آستانه يک بحران: فيلمی هلندی در باره قرآن

مريم منظوری، رادیو فردا، به وقت تهران در ساعت:
۱۷:۲۱ روز چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶

خبر انتشار فيلمی که ضد اسلامی قلمداد شده، در هلند به نگرانی مسئولان اين کشور از بروز اقدامات خشونت بار در ميان مسلمانان دامن زده است.

اين فيلم که گفته می شود در صحنه هايی از آن به قرآن بی احترامی می شود، قرار است در هفته جاری يا از تلويزيون پخش شود و يا از طريق يوتيوب در اينترنت در دسترس همگان قرار گيرد.

خبر انتشار اين فيلم تاکنون اعتراض هايی را در ميان مسئولان کشورهای مسلمان از جمله ايران بر انگيخته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: درصورتی که دولت هلند اجازه پخش فيلم به گفته او ضد اسلامی را صادر کند، با واکنش های گسترده مسلمانان مواجه خواهد شد.



آقای ويلدرز گفته است فيلمش، قرآن را به عنوان منبع الهام تعصب ، قتل و ترور و خشونت معرفی می کند.


آقای بروجردی همچنين گفت در جمهوری اسلامی ايران نهايت حساسيت نسبت به اهانت به اسلام وجود دارد و در صورت پخش اين فيلم، موجی از انزجار مردمی برخواهد خاست.

او گفت اين انزجار ممکن است به هر دولتی که به اسلام اهانت کند، ايجاد شود و به هيچ وجه برای مسلمانان قابل تحمل نيست.

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنين گفت ايران از دولت هلند انتظار دارد که از نمايش اين فيلم پيشگيری کند و در غير اين صورت، نمايندگان مجلس شورای اسلامی از دولت جمهوری اسلامی ايران خواهند خواست که در روابط با کشور هلند تجديد نظر کند .

دولت هلند، خود را برای مقابله با اعتراض های احتمالی که ممکن است پس از نمايش يک فيلم «تحريک آميز ضد اسلامی» بالا گيرد، آماده می کند.

اين فيلم که قرار است در هفته جاری پخش شود، توسط گريت وايلدرز greet wilders يک چهره سياسی راستگرای افراطی هلند تهيه شده است . وی يکی از نه عضو حزب افراطی آزادی در مجلس نمايندگان هلند است.

به گزارش اشپيگل آنلاين، گريت ويلدرز حدود سه ماه پيش اعلام کرد در حال تهيه فيلمی برای نشان دادن عناصر به گفته او خشن و فاشيستی دين اسلام است.

او نزديک به يک سال پيش گفته بود اگر مسلمانان می خواهند در هلند بمانند، بايد قرآن را پاره کنند و دور بيندازند.

گريت ويلدرز سپس در پارلمان هلند خواستار آن شد که قرآن و کتاب ماموريت من نوشته آدولف هيتلر ديکتاتور آلمان ممنوع شوند، پيشنهادی که رد شد.

آقای ويلدرز گفته است عواقبش هر چه که باشد، فيلم خود را حتما يا در تلويزيون و يا در اينترنت منتشر خواهد کرد.

اين چهره سياسی هلند گفت فيلمش، قرآن را به عنوان منبع الهام تعصب ، قتل و ترور و خشونت معرفی می کند.

ماکسيم ورهاگِن، وزير امور خارجه هلند گفت:« پيش بينی محتوای فيلم مشکل است، اما آزادی بيان به معنی حق تخطی و تجاوز به ديگران نيست.»

مسئولان دولتی هلند اميدوارند هيچ کدام از رسانه های اصلی با پخش اين فيلم موافقت نکنند، هر چند تلويزيون نووا که يک شبکه عمومی است پيشتر موافقت خود را با پخش اين فيلم اعلام کرده است.

يک سخنگوی وزارت کشور هلند گفت:« پخش برنامه در يک شبکه عمومی می تواند به معنی حمايت دولت از آن برنامه خاص تلقی شود.»

ميدل ايست تايمز می نويسد خبر پخش اين فيلم تا کنون اعتراض هايی را در جهان به دنبال داشته است و هر چند هنوز هيچ کس فيلم را نديده است، اما شايعاتی به گوش می رسد مبنی بر اينکه در اين فيلم صحنه هايی از آتش زدن و پاره کردن قرآن وجود دارد.

احمد بدرالدين حَسون، مفتی اعظم سوريه طی ديدار هفته گذشته اش از پارلمان اروپايی در استراسبورگ گفت اگر چنين چيزی درست باشد، صرفا اعلان جنگ و خونريزی از سوی فيلمساز است و اين مسئوليت مردم هلند است تا جلو او را بگيرند.

افزايش نگرانی ها و تدابير امنيتی

دولت هلند نگران آن است که پخش اين فيلم بحرانی مشابه بحران زمان انتشار کاريکاتورهای منسوب به پيامبر اسلام در يک روزنامه دانمارکی در دو سال پيش پيش را پديد آورد.

از همين رو، طی مذاکرات ميان وزيران کليدی هلند، به سرويس های ضد تروريستی اين کشور دستور داده شده که تمهيدات امنيتی را برای مقابله با شورش، در نظر بگيرند.

دولت هلند نگران آن است که پخش اين فيلم بحرانی مشابه بحران زمان انتشار کاريکاتورهای منسوب به پيامبر اسلام در يک روزنامه دانمارکی در دو سال پيش پيش را پديد آورد.

همچنين از شهروندان هلندی خارج از اين کشور خواسته شده در سفارتخانه های هلند در کشورهای مختلف نام خود را ثبت کنند.

در هلند همچنين شهرداری های مختلف در حالت آماده باش به سرمی برند و پيشنمازهای جوامع مسلمان در شهرهای بزرگ اين کشور در حال آرام کردن مسلمانان عصبانی از پخش اين فيلم هستند.

به نوشته آبزرور، پيش بينی می شود غير مسلمانان هلندی مخالف گريت وايلدرز و حاميان او نيز تظاهراتی ترتيب دهند.

از جمله اعضای گروهی که خود را «اسلامی کردن اروپا را متوقف کنيد» نام نهاده، قصد دارند به آمستردام سفر کنند.

استفن گاش، يکی از اعضای اين گروه انگليسی می گويد گريت ويلدرز يک چهره سياسی منتخب است و اينکه در نتيجه ساخت چنين فيلمی تحت تدابير امنيتی قرار گرفته، به شدت ظالمانه است.

به گفته اين شهروند انگليسی، تمامی بحث بر سر آزادی بيان است.

آيان هيرسی علی، عضو سابق پارلمان هلند که در سال ۲۰۰۴ با همکاری تئو ونگوک فيلمی بحث انگيز و مشابه ساخته بود و اينک در تبعيدی خودخواسته در واشينگتن به سر می برد، هفته گذشته با تحريک آميز خواندن فيلم آقای ويلدرز، احزاب سياسی اصلی درهلند را ترغيب کرد به جای ميدان دادن به افراط گرايان، بحث در باره مسئله مهاجرت را از سرگيرند، مسئله ای که به گفته وی در سال های اخير جامعه هلند را دچار تفرقه کرده است.

جاب کوهن، شهردار چپگرای آمستردام با انعکاس پيشنهاد خانم هيرسی علی، خواستار به بحث گذاشتن موضوع شده تا صدای چهره های ميانه رو نيز به گوش برسد.

در پاييز سال ۲۰۰۴، انتشار فيلمی در باره خشونت خانگی که توسط تئو ونگوک و آيان هيرسی علی ساخته شده بود، عصبانيت مسلمانان را بر انگيخت و منجر به قتل تئو ونگوک شد. وی با ضربات چاقوی يک هلندی مراکشی تبار به قتل رسيد .

در اين فيلم، تصاوير زنان عريانی ديده می شد که با حجابی با نقش آيات قرآن ظاهر شده بودند.


Cartoons and portraits of Prophet Mohammad 1
Cartoons and portraits of Prophet Mohammad 2

هیچ نظری موجود نیست: