۱۳ شهریور ۱۳۸۸

دانشجویان ایران و ادامه اعتراضات


BBC Persian
به روز شده: 08:06 گرينويچ - جمعه 04 سپتامبر 2009 - 13 شهریور 1388

اکونومیست: دانشجویان ایران و ادامه اعتراضات

هفته نامه اکونومیست، چاپ لندن، در شماره 5 سپتامبر به بررسی شرایط دانشجویان ایران در آستانه بازگشایی دانشگاه های این کشور پرداخته است.

این گزارش با عنوان "دانشجویان معترض ایران - تلاش برای برانگیختن مخالفت" چاپ شده و با این پرسش آغاز می شود که: چرا آیت الله های حاکم بر ایران می خواهند دانشجویان را در مشت خود داشته باشند؟

اکونومیست یادآور می شود که در پائیز سال 1978، شاه ایران که در محاصره اعتراضات داخلی قرار داشت، برای چند ماه بازگشت دانشجویان ناراضی به دانشگاه ها را به تعویق انداخت اما این اقدام نتیجه ای نداشت و به محض بازگشایی موسسات آموزش عالی، هزاران دانشجو در مخالفت با رژیم وقت به خیابان ها ریختند تا اینکه شاه سرانجام در برابر اعتراضات رو به گسترش ناگزیر از ایران رفت و آیت الله روح الله خمینی جای او را گرفت. آیا در حال حاضر هم همین روند در شرف آغاز است؟

این هفته نامه می نویسد که حکومت امروز ایران نمی خواهد دست به مخاطره بزند و در حالیکه دانشجویان ایرانی در پی انتخابات مناقشه برانگیز 12 ژوئن همچنان در التهاب هستند، مقامات دولتی از بازگشایی دانشگاه ها در موعد مقرر در 23 سپتامبر اکراه دارند اما در عین حال، مایلند نشان دهند که با گذشت دوماه از این اتنخابات، اوضاع به حال عادی بازگشته و رژیم از آغاز سال تحصیلی نمی ترسد.

اکونومیست می نویسد که مقامات دولتی قطعا به اقداماتی برای مقابله با اعتراضات احتمالی دانشجویان دست زده اند و اخیرا در جریان نماز جمعه تهران، خیابان های آرام اطراف دانشگاه شاهد حضور جمعی از نمازگزاران طرفدار بنیادگرایان بود که بسیاری از آنان با پیراهن های روی شلوار در محل حاضر شده بودند که البته مشخصه نفرات بسیج است که مسئول شرارت هایی شناخته شده اند که در هفته های اخیر علیه مخالفان محمود احمدی نژاد در خیابان های تهران صورت گرفت.

به نوشته اکونومیست، بسیجی ها هم به منظور برخورد با ابراز نارضایی دانشجویان به حالت آماده باش در آمده اند و شورای عالی فرهنگی، که مسئول نظارت بر آموزش عالی است، اواخر ماه اوت اعلام کرد که ممکن است برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی، دانشگاه ها بازگشایی نشود، همانگونه که در پی انتخابات اخیر هم مقامات دانشگاهی به بهانه آلودگی هوای تهران، مانع از خروج دانشجویان شدند.

هراس از حرکتهای دانشجویی

این هفته نامه می افزاید که در برخی دانشگاه ها، ثبت نام برای سال جدید تحصیلی به تعویق افتاده و در شیراز، که دانشگاه کار خود را آغاز کرده، ماموران امنیتی به شدت دانشجویان را زیر نظر دارند و با صدور بخشنامه هایی به آنان هشدار داده اند که از تجمع های سیاسی بپرهیزند و در سایر نقاط هم، حتی اگر دانشگاه ها بازگشایی شوند، قطعا نفرات بسیجی، که احتمالا از سهمیه بیشتری هم برخوردار خواهند شد، در سر کلاس های درس حضور خواهند داشت.

اکونومیست می نویسد که برخی از دانشجویان گفته اند که نگران حمله بسیجی های نقاب پوش هستند، یعنی همان افرادی که در اواسط ماه ژوئن نیمه شب به خوابگاه دانشجویان یورش بردند، و به نقل از یکی از دانشجویان می نویسد که از آنجا که رژیم نمی تواند دانشجویان را به سادگی کنترل کند، آنان را تهدید کرده که هدف تهاجم بسیجی ها قرار خواهند گرفت.

به نوشته این هفته نامه، دانشجویان ایرانی نقشی اساسی در اعتراضات تهران ایفا کرده و در صف مقدم تظاهرات قرار داشتند، به سازماندهی اعتصابات کمک کردند و با انتشار گزارش های مختلف در سایت های اینترنتی، رژیم را به ستوه آوردند، در تبلیغات به نفع میر حسین موسوی و مهدی کروبی هم مشارکت داشتند و از طریق دفتر تحکیم وحدت، که نهادی پرنفوذ است، به تدوین برنامه های انتخاباتی این نامزدها کمک رساندند.

اکونومیست می نویسد که بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران از ساکنان شهرستان ها هستند که قبل از آغاز اعتراضات علیه نتیجه انتخابات، به محل اقامت خود رفته بودند و در بازگشت، در صدد برخواهند آمد تا نقش خود را در تحولات بعدی ایفا کنند، و به نقل از یکی از دانشجویان شهرستانی می افزاید که "این گروه از دانشجویان، که نظارت والدین فعالیت آنان را محدود نمی کند، آزادی عمل بیشتری دارند آنهم در حالی که فضای جامعه به شدت ملتهب است و دانشجویان می توانند اعتراضات خود را به شکلی موثر دنبال کنند."

به نوشته این هفته نامه، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ظاهرا از چشم انداز حرکت های دانشجویی به هراس افتاده و در سخنانی تهدید کرده است که ممکن است رژیم به پاکسازی استادان مظنون به داشتن گرایش های "غیراسلامی" دست بزند، و در سخنانی در روز 30 اوت، گفت که مطالعه علوم اجتماعی تردید و دو دلی به بار می آورد و خطاب به گروهی از دانشجویان و معلمان هشدار داد که تحصیل در رشته های علوم انسانی مانع از اعتقاد به دانش الهی و اسلامی می شود.

اکونومیست می نویسد که شاید به نشانه تصمیم به سرکوب استادان و دانشجویان دانشگاه است که کامران دانشجو، یعنی شخصی که مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده، به سمت وزیر علوم منصوب شده است.

در پایان مقاله این هفته نامه آمده است که البته بعید به نظر می رسد که رژیم ایران دانشگاه ها را یکسره تعطیل کند و به زودی مشخص خواهد شدکه آیا دانشجویان می توانند به مخالفت با دولت، که از شدت آن کاسته شده، جانی تازه ببخشند ولی در هر حال، درگیری های پراکنده ادامه دارد و متضمن آن است که بحران سیاسی ایران به نقطه پایان نزدیک نشده است.


http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/09/090904_he_economist_students.shtml


هیچ نظری موجود نیست: