14:22 گرينويچ - پنج شنبه 07 سپتامبر 2006 - 16 شهریور 1385
همايش تمدن آریایی در دوشنبه
روز پنجشنبه هفتم سپتامبر در همايش بین المللی تمدن آریایی که در فرهنگستان علوم تاجیکستان برگزار شد، دانشمندان و پژوهشگران، مردم آریایی را از جمله قدیمترین ساکنان جهان ارزیابی کردند که در تمدن جهانی نقش مهمی داشته اند. اين همايش علمی، در آستانه بزرگداشت پانزدهمين سالگرد استقلال تاجيکستان برگزار شد و طی آن، درباره محل تشکل تمدن آریایی و مرزهای آن در جهان باستان مباحثاتی صورت گرفت. در حالی که برخی از پژوهشگران آریایها را ساکنان بومی آسیای مرکزی و شمال افغانستان می دانستند، عده ای دیگر این فرضیه را پیش نهادند که وطن آریاییها مناطق اورال روسیه و دریای آرال بوده و از آنجا به آسیای مرکزی و ایران مهاجرت کرده اند. به گفته محققان ایرانی، آریاییها از جمله قدیمترین سکنه دنیا بوده اند و قبایل آریایی در هزاره سوم قبل از میلاد از پرجمعیت ترین ملتهای جهان محسوب می شدند. کورش نیکنام، نماينده زرتشتیان ایران در مجلس این کشور در سخنرانی خود در همايش تمدن آريايی تأکید کرد که بر اساس یافته های باستانشناسان، مردم آریایی در قرون باستانی به علم و صنایع مختلف دسترسی داشته و گاهشماری خورشیدی را ابداع کرده اند. آقای نیکنام گفت: "آریاییها افتخار دارند که هزار سال پیش اسب را اهلی کرده، در کارهای زندگی از آن بهره می گرفتند؛ صنعت سفالگری در سرزمین پهناور آنان شکل گرفت و سابقه شان به پانزده هزار سال می رسد، معماری و ساختمان را آریاییها از ده هزار سال پیش شروع کردند که نمونه بارز در گنج دره شهرستان هرسين در استان کرمانشاه موجود است". به اعتقاد فریدون جنیدی، مورخ ایرانی شرکت کننده در همايش، فرهنگ آریایی حتی پس از آمیزش یافتن با تمدن اسلامی از خط مشی خود بیرون نرفته است. آقای جنیدی که نويسنده کتابی با عنوان زندگی و مهاجرت آرياييان است می گوید: "آنچه با نام اسلام در صفحات شرقی ممالک اسلامی، حتی به برخی از مناطق هند و چین رفته است، از صافی تمدن آریایی رد شده و رنگ آریایی به خود گرفته است." در همایش تمدن آريايی درباره بومی بودن یا نبودن قبایل آریایی در منطقه و وطن اصلی آریاییها مباحثاتی میان محققان صورت گرفت. النا کوزمینا، محققی از فرهنگستان علوم روسیه و آکادمیسین محمدشاه الالف، رئیس فرهنگستان علوم تاجیکستان و برخی از دانشمندان کشورهای آسیای مرکزی، وطن قبایل آریایی را منطقه اورال در روسیه و اطراف دریاچه آرال خوانده، تأکید داشتند که این قبایل در قرون سوم و دوم پیش از میلاد به آسیای مرکزی مهاجرت کرده اند. ولی آکادمیسین نعمان نعمت اف، محقق تاجیک در این زمینه نظر دیگری داشت و می گفت: "ما به چنین نتیجه رسیدیم که نخست میهن آریایها آسیای میانه، ایران، افغانستان و شمال هند بوده است." از سوی دیگر، یوسف شاه یعقوب اف، محقق دیگر تاجیک با تکیه به مدارک خط قدیم و یافته های باستانشناسی، اينکه زادگاه زرتشت، پیامبر آیین مزدیسنا بودن شهر ری در جنوب تهران کنونی بوده است را رد کرد و گفت که زرتشت در روستای راغ به دنیا آمده که اکنون در مرز تاجیکستان و افغانستان واقع است و زبان کتاب او، اوستا، باختری بوده است. در همین حال، محمدتقی رهنما، استاد دانشگاه تهران، گسترش شبکه اینترنت را نوعی از تهاجم فرهنگ غربی تلقی کرد که می تواند در آینده برای تمدن آریایی و زبان فارسی خطر ایجاد کند. آقای رهنما گفت: "در مقابل این تهاجم فرهنگی چه باید کرد؟ آیا نشستن توی اتاقها و فضاهای بسته و درد دل کردن و مرثیه خوانی کافی است؟ به نظر من باید به اقدامی که اصطلاحاً فرهنگیها می گویند اقدام تهاجمی پرداخت، این اقدام به وجود آوردن تشکلهای فرهنگی است." شرکتکنندگان همايش بین المللی تمدن آریايی در شهر دوشنبه تشکیل "سازمانهای فرهنگ آریایی" در حوزه های زبان فارسی را از راههای دستیابی به وحدت و یکپارچگی فارسی زبانان جهان ارزیابی کردند که می تواند به رشد تمدن آریایی و زبان فارسی مساعدت کند
همايش تمدن آریایی در دوشنبه
روز پنجشنبه هفتم سپتامبر در همايش بین المللی تمدن آریایی که در فرهنگستان علوم تاجیکستان برگزار شد، دانشمندان و پژوهشگران، مردم آریایی را از جمله قدیمترین ساکنان جهان ارزیابی کردند که در تمدن جهانی نقش مهمی داشته اند. اين همايش علمی، در آستانه بزرگداشت پانزدهمين سالگرد استقلال تاجيکستان برگزار شد و طی آن، درباره محل تشکل تمدن آریایی و مرزهای آن در جهان باستان مباحثاتی صورت گرفت. در حالی که برخی از پژوهشگران آریایها را ساکنان بومی آسیای مرکزی و شمال افغانستان می دانستند، عده ای دیگر این فرضیه را پیش نهادند که وطن آریاییها مناطق اورال روسیه و دریای آرال بوده و از آنجا به آسیای مرکزی و ایران مهاجرت کرده اند. به گفته محققان ایرانی، آریاییها از جمله قدیمترین سکنه دنیا بوده اند و قبایل آریایی در هزاره سوم قبل از میلاد از پرجمعیت ترین ملتهای جهان محسوب می شدند. کورش نیکنام، نماينده زرتشتیان ایران در مجلس این کشور در سخنرانی خود در همايش تمدن آريايی تأکید کرد که بر اساس یافته های باستانشناسان، مردم آریایی در قرون باستانی به علم و صنایع مختلف دسترسی داشته و گاهشماری خورشیدی را ابداع کرده اند. آقای نیکنام گفت: "آریاییها افتخار دارند که هزار سال پیش اسب را اهلی کرده، در کارهای زندگی از آن بهره می گرفتند؛ صنعت سفالگری در سرزمین پهناور آنان شکل گرفت و سابقه شان به پانزده هزار سال می رسد، معماری و ساختمان را آریاییها از ده هزار سال پیش شروع کردند که نمونه بارز در گنج دره شهرستان هرسين در استان کرمانشاه موجود است". به اعتقاد فریدون جنیدی، مورخ ایرانی شرکت کننده در همايش، فرهنگ آریایی حتی پس از آمیزش یافتن با تمدن اسلامی از خط مشی خود بیرون نرفته است. آقای جنیدی که نويسنده کتابی با عنوان زندگی و مهاجرت آرياييان است می گوید: "آنچه با نام اسلام در صفحات شرقی ممالک اسلامی، حتی به برخی از مناطق هند و چین رفته است، از صافی تمدن آریایی رد شده و رنگ آریایی به خود گرفته است." در همایش تمدن آريايی درباره بومی بودن یا نبودن قبایل آریایی در منطقه و وطن اصلی آریاییها مباحثاتی میان محققان صورت گرفت. النا کوزمینا، محققی از فرهنگستان علوم روسیه و آکادمیسین محمدشاه الالف، رئیس فرهنگستان علوم تاجیکستان و برخی از دانشمندان کشورهای آسیای مرکزی، وطن قبایل آریایی را منطقه اورال در روسیه و اطراف دریاچه آرال خوانده، تأکید داشتند که این قبایل در قرون سوم و دوم پیش از میلاد به آسیای مرکزی مهاجرت کرده اند. ولی آکادمیسین نعمان نعمت اف، محقق تاجیک در این زمینه نظر دیگری داشت و می گفت: "ما به چنین نتیجه رسیدیم که نخست میهن آریایها آسیای میانه، ایران، افغانستان و شمال هند بوده است." از سوی دیگر، یوسف شاه یعقوب اف، محقق دیگر تاجیک با تکیه به مدارک خط قدیم و یافته های باستانشناسی، اينکه زادگاه زرتشت، پیامبر آیین مزدیسنا بودن شهر ری در جنوب تهران کنونی بوده است را رد کرد و گفت که زرتشت در روستای راغ به دنیا آمده که اکنون در مرز تاجیکستان و افغانستان واقع است و زبان کتاب او، اوستا، باختری بوده است. در همین حال، محمدتقی رهنما، استاد دانشگاه تهران، گسترش شبکه اینترنت را نوعی از تهاجم فرهنگ غربی تلقی کرد که می تواند در آینده برای تمدن آریایی و زبان فارسی خطر ایجاد کند. آقای رهنما گفت: "در مقابل این تهاجم فرهنگی چه باید کرد؟ آیا نشستن توی اتاقها و فضاهای بسته و درد دل کردن و مرثیه خوانی کافی است؟ به نظر من باید به اقدامی که اصطلاحاً فرهنگیها می گویند اقدام تهاجمی پرداخت، این اقدام به وجود آوردن تشکلهای فرهنگی است." شرکتکنندگان همايش بین المللی تمدن آریايی در شهر دوشنبه تشکیل "سازمانهای فرهنگ آریایی" در حوزه های زبان فارسی را از راههای دستیابی به وحدت و یکپارچگی فارسی زبانان جهان ارزیابی کردند که می تواند به رشد تمدن آریایی و زبان فارسی مساعدت کند
برگزاری نشست اعضای انجمن فارسی زبانان جهان در جمهوری تاجیکستان: مصاحبه با صادق سجادی [ ۱۳۸۵ چهارشنبه ۲۲ شهريور ] به مناسبت سالگرد استقلال تاجیکستان، جشن های گسترده ای در این جمهوری فارسی زبان آسیای میانه برپا شد و از ایران نیز شماری از چهره های فرهنگی و سیاسی به این جشن ها دعوت شدند. همزمان نشست اعضای انجمن «پیوند» انجمن فارسی زبانان جهان در این جمهوری برپا شد که ریاست عالیه آن با امام علی رحمانف رئیس جمهوری تاجیکستان است، هرچند پیوند یک انجمن غیردولتی است. دکتر صادق سجادی، دایره المعارف نویس ایرانی از جمله اعضای انجمن پیوند و میهمانان جشن استقلال تاجیکستان در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: هم رئیس جمهوری و هم مردم تاجیکستان بخصوص اعضای آکادمی علوم یک حس ملی گرایی بزرگی دارند به نحوی که گاهی واقعا غریب نشان می دهد، مثلا آن سرود بسیار زیبای من آریاییم که چندین بار در تالارهای شهر دوشنبه به طور زنده خوانده شد یا باله بسیار زیبایی که با اشعار سعدی اجرا شد، تم های ملی گرایانه و بازگشت معنایی به پیشینه فرهنگی ایران را در بر داشت که با استقبال شدید حضار مواجه شد
آرش به دعوت رئیس جمهوری تاجیکستان در این کشور به اجرای برنامه پرداخت [ ۱۳۸۵ سه شنبه ۲۱ شهريور ] آرش، خواننده محبوب نسل جوان ایران به دعوت رئیس جمهوری تاجیکستان در جشن های سالگرد استقرار این کشور شرکت و کنسرت هایی اجرا کرد. کنسرت های آرش در تاجیکستان با استقبال کم سابقه ای روبرو شد؛ هرچند برنامه اصلی که برای یکشنبه شب برنامه ریزی شده بود، به علت متوقف شدن هواپیمای گروه آرش، کنسرت به روز دیگری معوق شد و تماشاگران را به عضب آورد و تا اندازه ای وضع شهر را ناآرام کرد. این در حالی بود که آرش هم در صحنه و هم در تلویزیون دولتی از مردم عذرخواهی کرد و گفت: من از زمانی که کارم را شروع کردم دوست داشتم به تاجیکستان بیایم و افزود: خیلی سخت است که این استقبال بی نظیر مردم را بتوانم تعریف کنم
۱ نظر:
بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر
ارسال یک نظر