۸ مهر ۱۳۸۷

رمانی درباره زندگی عایشه

«جواهر مدینه» همچنان دردسر ساز است

پلیس ضد تروریسم لندن در ساعات آغازین شنبه گذشته سه نفر را به جرم حمله به منزل ناشری دستگیر کرد که قصد چاپ رمانی درباره زندگی عایشه، همسر محمد پیامبر، را دارد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، پلیس این سه نفر را پس از انفجار یک کوکتل مولوتف در خارج از خانه مارتین رینیا، مدیر انتشاراتی مستقل گیبسون اسکوئر، دستگیر کرد.

به گفته سخنگوی پلیس لندن، این انفجار با انتشار قریب الوقوع کتاب «جواهر مدینه» نوشته شری جونز، روزنامه نگار آمریکایی، ارتباط دارد که برداشتی داستانی است از رابطه محمد و همسر محبوبش عایشه.

این کتاب که ناشر فعلی آن را «رمانی تاریخی و عاشقانه» توصیف کرده است مدتی است که در کانون مجادلاتی در سطح دنیا قرار دارد که روز به روز بر شدت و حدت آنها افزوده می شود.

«جواهر مدینه» در ابتدا قرار بود توسط انتشارات عظیم رندوم هاوس به چاپ برسد، اما این ناشر برای این که خشم مسلمانان برانگیخته نشود کتاب را از فهرست تابستان خود حذف کرد.

سلمان رشدی در واکنش به این اقدام رندوم هاوس آن را «سانسور از روی ترس» توصیف کرد. رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی است که در سال ۱۹۸۹باعث خشم مسلمانان سراسر جهان و فتوای آیت الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، مبنی بر مهدورالدم بودن او شد.

گفته می شود «رینیا» که انتشارات گیبسون اسکوئر را در خانه خود اداره می کند اکنون تحت محافظت پلیس قرار دارد.

او در آغاز سال جاری میلادی هنگام اعلام خبر چاپ این کتاب گفت: «در جامعه ای آزاد همه باید فارغ از ترس و واهمه به آثار ادبی دسترسی داشته باشند. ما به عنوان انتشاراتی مستقل سخت بر این عقیده ایم که نباید از عواقب این مجادلات واهمه داشته باشیم.»

خانم جونز بارها این نکته را که کتابش باعث واکنش های خشن خواهد شد انکار کرده است. او در مصاحبه با روزنامه ای آلمانی گفت: «این ادعا که مسلمان ها با خشونت به کتاب من واکنش نشان خواهند داد کاملا بی معناست. هر کس که کتاب را بخواند خواهد دید که با پیامبر و همسر محبوبش با احترام برخورد شده است.»

جونز در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که پس از حملات تروریستی ۱۱سپتامبر و علاقه مند شدن به اسلام و خواندن کتاب هایی در این زمینه به ایده این کتاب رسیده است.

دنیز اسپلبرگ، نویسنده و متخصص اسلام که در دانشگاه تگزاس تدریس می کند، مدتی قبل این کتاب را «اعلان جنگ» و «مسئله امنیت ملی» که سرانجام به خشونت می انجامد توصیف کرد.

گفته می شود که پلیس پیش از این حمله، نسبت به تهدیدهای احتمالی به «رینیا» هشدار داده بود. تاکنون بیشتر جنجال ها در مورد این کتاب به توصیف رابطه محمد پیامبر با همسرش مربوط بوده است.

انتشار کتاب "جواهر مدینه" درباره زندگی عایشه، همسر محبوب پیامبر

Firebomb attack on book publisher

Firm had bought rights to a controversial novel about the Prophet Muhammad's child bride